Kulturystyka
SFD

Błonnik i jego właściwości odżywcze

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Błonnik i jego wartości odżywcze

Błonnik to jeden z niewielu składników odżywczych, który nie jest trawiony przez organizm, a co za tym idzie – nie wspomaga budowy mięśni. Niemniej jednak jest bardzo ważny dla zdrowia. Błonnik przyspiesza przemianę materii, dzięki czemu spalanie tkanki tłuszczowej staje się efektywniejsze. Poza tym pomaga w absorpcji białka i poprawia kondycję organizmu. Ta substancja zmienia sposób wchłaniania składników odżywczych przez co wpływa na organizm, który dzięki błonnikowi czerpie z posiłków dużo więcej substancji prozdrowotnych.

Błonnik zawiera wszystkie składniki produktów roślinnych, których nasz organizm nie może strawić. W przeciwieństwie do węglowodanów, tłuszczów oraz białka, z których czerpiemy wiele substancji odżywczych. W związku z tym, że błonnik nie jest trawiony, przechodzi praktycznie nienaruszony przez cały układ pokarmowy, a następnie jest wydalany z organizmu. Przez to może się wydawać, że błonnik jest do niczego niepotrzebny, jednak to nieprawda. Spełnia kilka bardzo ważnych ról, od których często zależy nasze zdrowie.

Rozróżniamy dwa rodzaje błonnika

  • nierozpuszczalny

Ten rodzaj błonnika wiąże wodę i osadza się w przewodzie pokarmowym. Dzięki temu oczyszcza jelito grube, przez co pozbywamy się zaparć. Dieta, która uwzględnia nierozpuszczalny błonnik wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem zachorowania na cukrzycę typu drugiego.

  • rozpuszczalny

Po rozpuszczeniu błonnik tworzy żel, który wspomaga utrzymanie ciśnienia krwi oraz poziomu cholesterolu na prawidłowym poziomie. Źródło tego składnika znajdziemy w jabłkach, fasoli, marchewce oraz grochu. Dzięki substancji przypominającej żel przez długi czas czujemy się syci. Rozpuszczalny błonnik może zmniejszyć wchłanianie cukru do organizmu, przez co zapobiega skokom insuliny.

Błonnik również spowalnia trawienie białek, przez co organizm ma czas na to, aby wchłonąć wszystkie wartości odżywcze z tej substancji. Niezależnie od tego czy posiłek był duży czy mały. To oznacza, że błonnik mimo tego, że nie wpływa bezpośrednio na budowę tkanki mięśniowej, może wspomóc organizm w tym celu.

Uniwersalne działanie błonnika

Przeciętna kobieta powinna przyjmować ponad 20 gramów błonnika dziennie, natomiast mężczyzna ponad 30 gramów. W działaniu błonnika każdy znajdzie coś dla siebie – substancja ta wspomaga odchudzanie, ale z drugiej strony dzięki niej organizm lepiej przyswaja białka z pożywienia, przez co stwarza pomimo wszystko optymalne warunki do rozbudowy mięśni.

 

Tagi: , ,
plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału