Kulturystyka
SFD

Guarana jako wsparcie treningowe – składniki aktywne, dawkowanie

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 głosów, średnia: 5,00
Loading...
 guarana
Guarana w suplementacji wykorzystywana jest jako dodatek do produktów stymulujących, poprawiających procesy myślowe oraz wspomagających wysiłek fizyczny w sposób bezpośredni. W wieku XVII została uznana za eliksir młodości, znajdując swoje zastosowanie jako środek powszechnie wspomagający zdrowie fizyczne, jak i afrodyzjak.
Spis treści:

1. Guarana i składniki aktywne
2. Guarana i układ nerwowy
3. Guarana jako wsparcie treningowe
4. Dawkowanie suplementów z guaraną

5. Guarana i składniki aktywne

Analizując guaranę pod kątem zawartości poszczególnych składników, które wykazują silne działanie biologiczne możemy wyróżnić:

  • kofeinę
  • teobrominę
  • cholinę
  • katechinę
  • hipoksantynę
  • teofilinę
Dzięki takiej mieszance składników aktywnych, które wykazują działanie stymulacyjne i nootropowe, guarana chętnie wykorzystywana jest jako wsparcie dla pracy umysłowej, jak i wspomaganie organizmu w okresie około treningowym. Zawartość kofeiny, która stanowi spory procent guarany, klasyfikuje suplement w grupie stymulantów, aktywatorów układu nerwowego.
Kofeina jest dość istotna z punktu widzenia suplementacji sportowej. Wykorzystywana jest w przed treningówkach, spalaczach tłuszczu, czy jako składnik preparatów poprawiających funkcjonowanie mózgu. Wykazuje szczególne znaczenie dla sportowców wytrzymałościowych, poprawiając parametry wysiłkowe. Jest jedną z nielicznych substancji wykazujących silne działanie, powszechnie dopuszczonych do obrotu.

kawa nasiona

Guarana i układ nerwowy

Guarana znana jest ze swoich właściwości wspomagających układ nerwowy. Jej główne działanie stymulujące zawdzięczamy wysokiej zawartości kofeiny, która wpływa na receptory adenozynowe, blokując ich aktywność w naszym mózgu. Przez co odczuwamy mniejsze zmęczenie, mniejszą senność i mamy większą ochotę podejmować aktywność fizyczną. Osoby sięgające po guaranę cenią sobie jej umiarkowane pobudzenie, które utrzymuje się nico dłużej niż w przypadku zastosowania czystej, farmaceutycznej kofeiny. Najprawdopodobniej związane jest to z bogactwem pozostałych składników aktywnych, które wykazują działanie synergiczne z działaniem kofeiny. W ekstraktach z guarany znajdziemy m.in. cholinę, która wspomaga wydzielanie acetylocholiny, ważnego neuroprzekaźnika wpływającego na aktywność pracy układu nerwowego. Dodatkowo cholina wpływa na syntezę lecytyny, która usprawnia procesy myślowe, poprawiając pamięć i koncentrację. Inną z ciekawych substancji zawartych w guaranie jest teobromina. Jej działanie poprawiające funkcjonowanie mózgu polega na rozszerzeniu naczyń krwionośnych w jego obrębie, co usprawnia napływ tlenu i glukozy.

Guarana jako wsparcie treningowe

Jako, że guarana wykazuje szereg właściwości nootropowych oraz wspomagających wysiłek fizyczny, dość szybko znalazła uznanie w suplementacji sportowców. Ze względu na wysoką zawartość kofeiny, która z kolei wykazuje działanie termogeniczne, wykorzystywana jest jako dodatek do suplementacji usprawniającej spalanie tłuszczu. Sięgają więc po nią osoby, chcące zredukować zbędną tkankę tłuszczową i chcące usprawnić proces odchudzania. Dodatkowo, kofeina wraz z teobrominą wykazują działanie wspomagające usuwanie wody z organizmu. Efekt diuretyczny pomaga w wyeksponowaniu mięśni, dodając sylwetce szczupłego wyglądu. Suplementacja guaraną skutecznie hamuje łaknienie, co wspiera utrzymanie jadłospisu w ryzach, bez podjadania.
Oprócz działania stricte związanego z utratą tkanki tłuszczowej, guarana stanowi również uzupełnienie preparatów przed treningowych. Wpływa na poprawę funkcjonowania układu nerwowego, co przekłada się na większą wytrzymałość treningową. Można dzięki niej trenować dłużej i ciężej.

Dawkowanie suplementów z guaraną

Dobierając dawkę guarany, kierujemy się głównie na przeliczeniu jej aktywności pod kątem zawartości kofeiny. Ważnym elementem będzie również wrażliwość danej osoby na stymulanty, jego masa ciała czy też cel suplementacji.
W celach stricte sportowych, jako wsparcie około treningowe spotkać możemy dawki rzędu 200-300 mg przeliczając na zawartość czystej kofeiny. Dawka ta skutecznie podnosi wytrzymałość mięśniową, termo genezę i blokuje uczucie zmęczenia.
W ramach wsparcia umysłowego, dawki około 50-100 mg powinny być już wystarczające, byśmy odczuli lekki efekt pobudzenia, poprawiający koncentrację i skupienie. Zbyt wysokie pobudzenie, może powodować rozdrażnienie i problemy ze skupieniem uwagi. Podobna dawka wykorzystywana jest w celach wsparcia libido i siły erekcji.

Podsumowanie

Guarana jest wszechstronnym suplementem wykorzystywanym nie tylko w suplementacji sportowej. Swoje zastosowanie znalazła również w celach leczniczych, gdzie używana jest jako wsparcie dla walki z bakteriami, grzybami oraz wolnymi rodnikami. Stosowana jest również we wsparciu układu immunologicznego. Stanowi ciekawą alternatywę dla osób źle znoszących suplementacje czystą kofeiną, ze względu na nieco inny charakter metabolizowania guarany w organizmie człowieka.
Autor:   Trener personalny i fizjoterapeuta Tomasz Maciołek
Tagi: , , ,
plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału