Kulturystyka
SFD

Jajka nie są powiązane z chorobami sercowo-naczyniowymi – Badanie naukowe

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 głosów, średnia: 3,00
Loading...

Do dzisiaj istnieją dziesiątki zakorzenionych mitów związanych z jajkami. Miały one powodować choroby serca, hipercholesterolemię, bezpłodność i być źródłem wszelakich dolegliwości zdrowotnych. Niestety (dla piewców mitów) w badaniach naukowych nie potwierdzono obaw związanych z jajkami.

Okazało się, że:

  • konsumpcja cholesterolu w pokarmie ma się nijak do stężenia cholesterolu endogennego, [2; 4]
  • konsumpcja 3 jajek dziennie zmniejsza LDL oraz zwiększa HDL,  [3] (a przecież jajka zawierają dużą ilość tłuszczu i cholesterolu),

Kolejne badanie naukowe z Sydney [1] rzuca światło na porady dietetyczne mówiące o unikaniu nadmiernej konsumpcji jajek. Okazało się, że nawet zjadanie do 12 jajek tygodniowo, przez rok czasu nie zwiększyło ryzyka sercowo-naczyniowego u osób z wczesnym etapem cukrzycy lub cukrzycą typu II. Badanie potwierdza tylko wcześniejsze obserwacje dotyczące węższego okresu czasu, bo obejmującego tylko 3 miesiące stosowania specyficznej diety.

Przebieg eksperymentu: najpierw uczestnicy przez 3 miesiące dostarczali albo 12 jajek tygodniowo albo mniej niż 2 jajka tygodniowo. Nie odnaleziono różnic w markerach sercowo-naczyniowych po 3 miesiącach. W następnych 3 miesiącach uczestnicy przeszli na dietę redukcyjną (jedząc jajka z takim samym podziałem jak wcześniej). Przez kolejne 6 miesięcy uczestnicy nadal jedli określoną ilość jajek zgodnie z przydziałem do grupy.

Wyniki:

  • w całym okresie ryzyko sercowo-naczyniowe nie różniło się między grupami,
  • osiągnięto podobną redukcję wagi w obu grupach,
  • stosowana dieta nie miała wpływu na poziom cholesterolu, pomimo iż osoby z cukrzycą typu II zwykle mają zwiększą ilość transportera LDL,
  • ilość cholesterolu, ciśnienie krwi, poziom cukru we krwi nie różniły się w grupie jedzącej mniej niż 2 jajka tygodniowo lub do 12 jajek tygodniowo,

Wniosek: unikanie jajek nie jest dobrą strategią zdrowotną, nawet u osób mających początki cukrzycy lub rozwiniętą cukrzycę typu II.

Referencje:

  1.        Nicholas R Fuller, Amanda Sainsbury, Ian D Caterson, Gareth Denyer, Mackenzie Fong, James Gerofi, Chloris Leung, Namson S Lau, Kathryn H Williams, Andrzej S Januszewski, Alicia J Jenkins, Tania P Markovic. Effect of a high-egg diet on cardiometabolic risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) Study—randomized weight-loss and follow-up phase. The American Journal of Clinical Nutrition, 2018; DOI: 10.1093/ajcn/nqy048
  2.        P2Namara DJ1. “Cholesterol intake and plasma cholesterol: an update.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9430080
  3.        DiMarco DM1, Missimer A1, Murillo AG1, Lemos BS1, Malysheva OV2, Caudill MA2, Blesso CN1, Fernandez ML3. “Intake of up to 3 Eggs/Day Increases HDL Cholesterol and Plasma Choline While Plasma Trimethylamine-N-oxide is Unchanged in a Healthy Population.”  Lipids. 2017 Mar;52(3):255-263. doi: 10.1007/s11745-017-4230-9. Epub 2017 Jan 13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28091798
  4.        Kratz M1. „Dietary cholesterol, atherosclerosis and coronary heart disease” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16596800

plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału