Kulturystyka
SFD

DAA (kwas D-Asparaginowy) – podnosi poziom testosteronu

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 głosów, średnia: 3,43
Loading...

daa testosteron

DAA inaczej kwas d-asparaginowy, to substancja stosunkowo nowa na rynku suplementacji. Produkt  należy do grupy boosterów testosteronu, co wiąże się z jego oddziaływaniem na wzrost poziomu tego hormonu. Efekt wsparcia dla układu hormonalnego sprawia, że jego zastosowanie w sporcie jest dość szerokie,  a sportowcy, zachęceni obiecującymi wynikami badań, coraz częściej sięgają po suplementacje tym środkiem.
Spis treści:

1. Mechanizm działania
2. Rola i zastosowanie w sporcie
3. Dawkowanie
4. Wady i skutki uboczne

Mechanizm działania

DAA wpływa na zwiększone uwalnianie gonadotropiny z podwzgórza, co wspomaga wzrost hormonu luteinizującego (LH). Ze względu na oddziaływanie na poziom LH, który stymuluje  komórki śródmiąższowe jąder, uzyskujemy wzrost testosteronu. Dodatkowo kwas d-asparaginowy stymuluje układ nerwowy, poprzez wydzielanie dopaminy i GABA, co znajduje swoje przełożenie dla wsparcia układu nerwowego.
 DAA silnie wspomaga libido, podnosi efektywność funkcji seksualnych, poprawia jakość erekcji. Najprawdopodobniej związane jest to z produkcją tlenku azotu, jak i stymulacja samego testosteronu.
Co ciekawe, kwas d-asparaginowy wykazuje dużo silniejsze działanie w połączeniu z hCG (gonadotropina kosmówkowa), co może być sygnałem dla osób będących na PCT (terapia po cyklowa), że może warto zastanowić się nad włączeniem do suplementacji tego środka, w celu przywrócenia równowagi hormonalnej.
Najbardziej obiecująco wygląda fakt, że DAA wpływa również na poziom testosteronu młodych osobników płci męskiej, nie tylko osób dorosłych, będących w wieku, gdzie poziom testosteronu z przyczyn naturalnych może być już obniżony. Informacja ta daje nam jasny obraz, rzutujący na realne działanie suplementacji kwasem d-asparaginowym na poziom hormonalny.

Rola i zastosowanie w sporcie

Jako suplement diety, wpływający na wzrost hormonów odpowiadających za budowę masy mięśniowej, siły i wytrzymałości, znajduje zastosowanie w praktycznie każdym rodzaju sportu. Najwięcej korzyści jednak wyciągną z niego kulturyści, którym zależy na naturalnych sposobach zwiększenia poziomu testosteronu i zainicjowaniu przyrostów masy mięśniowej. Odegra również znaczącą role, we wspomaganiu sportowców trenujących siłowo, więcej testosteronu to więcej siły i energii. Dodatkowo suplementacja DAA wspomoże procesy regeneracyjne, na czym zależy każdemu sportowcowi. Szybsza regeneracja, to mniejsze ryzyko kontuzji i szansa na lepszy wynik sportowy. Polecany jest również sportowcom uprawiającym cross fit, sporty walki, lekkoatletykę czy też fitness.
DAA przełoży się więc na wsparcie, w takich obszarach jak:
  • budowanie masy mięśniowej
  • budowanie siły
  • usprawnienie funkcji układu nerwowego
  • skrócenie czasu regeneracji
  • wzmocnienie libido i funkcji seksualnych
  • zwiększenie wytrzymałość mięśniowej

Dawkowanie

W badaniach naukowych sugerowane dawki kwasu d-asparaginowego wahają się od 1 do 6 g na dobę. Porcja sugerowana przez producentów, jak i uśredniona ilość, wykazująca działanie biologiczne to około 3g na dobę. Dawkowanie produktu można podzielić na dwie porcje w ciągu doby, stosując np. 1,5-2g przed treningowo oraz 1,5-2g przed snem. Osoby stosujące DAA przed snem, opisują dodatkowo działanie wspomagające głębokość snu, co bezpośrednio będzie wspierało proces regeneracji. Działanie wpływające na funkcje snu, może być powiązane również z działaniem DAA na poziom GABA.
Suplementacja kwasem d-asparaginowym powinna mieścić się w okresie od 4 do 6 tygodni. Po tym czasie należy zrobić przerwę takiej samej długości ile trwał cykl.

Wady i skutki uboczne

Wadą produktu jest to, że może powodować wzrost prolaktyny w organizmie, co wiąże się z koniecznością stosowania wysokich dawek witaminy B6 (200-400mg na dobę) lub niepokalanka, który dość dobrze radzi sobie z obniżeniem tego hormonu. Dodatkowo nie zaleca się stosowania suplementacji kobietom. Produkt przeznaczony jest dla pełnoletnich mężczyzn.
Ewentualne skutki uboczne powiązane będą z wysoką ilością prolaktyny, które objawiać się będą spadkami libido, rozdrażnieniem, zaburzeniem mineralizacji kości.

Podsumowanie

Kwas d-asparaginowy wykazuje szereg właściwości wspomagających wysiłek sportowca. Realnie wpływa na podniesienie poziomu testosteronu, co przekłada się na poprawę wyników sportowych i nie tylko. Suplement skutecznie wspomaga również funkcje seksualne, podnosi poziom libido. Jest jednym z nielicznych suplementów diety z grupy boosterów testosteronu, których działanie jest dość mocno poparte badaniami naukowymi.
Autor: Fizjoterapeuta i trener personalny Tomasz Maciołek  
Tagi: ,
plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału