Kulturystyka
SFD

Najlepszy spalacz tłuszczu – Najlepsze spalacze

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (11 głosów, średnia: 4,27
Loading...

Zagadnienie najlepszego spalacza tłuszczu pozostaje nierozwiązane z wielu powodów. Postaram się w skrócie nakreślić problemy na jakie można napotkać kupując dany produkt. Przede wszystkim niemożliwe jest określenie, które elementy danego „spalacza” faktycznie działają. Producenci, szczególnie z USA, bardzo często posługują się „formułą/mieszanką zastrzeżoną” np. pod hasłem ang. proprietary blend, mieszanką do zrzucania wagi (ang. weight loss blend), mieszanką aminokwasów (ang. amino blend), mieszanką energetyzującą (ang. energy blend) czy matriksem zwiększającym wydolność. W takim przypadku klient jest narażony na produkt wątpliwej jakości. Dlaczego tak się dzieje?

 

spalacz-tluszczu

 

Załóżmy, iż twój kolega z siłowni mówi, że zrobił fenomenalny trening na „spalaczu tłuszczu” o nazwie XYZ.  Zerkasz na opakowanie wymienionego produktu, a tam nie ma podanej ilości składników aktywnych. Jest tylko wspomniana „mieszanka zastrzeżona”.

  1. W składzie „mieszanki zastrzeżonej” z reguły najwięcej umieszcza się taniego wypełniacza, np. kofeiny, kreatyny monohydratu, tauryny czy witaminy C, zaś najdroższe składniki występują w ilościach śladowych (np. beta alanina kosztuje ok. 207 zł za kilogram, zaś dekstroza  19 zł czy maltodekstryny ok. 25 zł za kilogram).
  2. W kolejnych wersjach produktu często zdarza się, iż działanie jest niewyczuwalne, podczas gdy „stara wersja” miała piorunujące efekty. Bardzo często nowy produkt ma niemal identyczny skład oraz opakowanie. W wielu takich przypadkach za „moc” spalacza odpowiadają nielegalne, nie umieszczone na opakowaniu składniki (np. sibutramina była dodawana do przynajmniej 72 produktów do odchudzania, w tym legendarnego spalacza VENOM HYPERDRIVE 3.0, później wypuszczona „legalna” wersja global owego „jadu” (ang venom) nie miała prawie żadnego działania). [1]
  3. Nie jesteś w stanie stwierdzić, który pojedynczy i dobrze zbadany składnik odpowiada za działanie danego produktu.
  4. Bardzo często sprzedawana „mieszanka zastrzeżona” kosztuje kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt razy więcej niż produkty kupowane osobno, z legalnego źródła. Sztandarowy przykład to przypadek 5XXL elite – co było opisane tutaj: potreningu.pl//rewolucja-w-budowaniu-masy

Patrząc na popularne produkty, koniecznie zwróć uwagę czy w składzie występują:

  • kofeina, należy do doskonale sprawdzonych substancji (w składzie np. jako kofeina bezwodna – ang. anhydrous caffeine), podkreślić należy, iż jej efektywna dawka wg wielu badań to dopiero 3-5 mg na kg masy ciała, czyli od 300 do 500 mg dla osoby ważącej 100 kg. Kofeina przyspiesza metabolizm spoczynkowy REE poprzez aktywację receptorów β2 i β3adrenergicznych [2,3] (podobnie jak np. beta-mimetyki), dodatkowo aktywuje cykliczne AMP, to wszystko owocuje zwiększeniem ilości krążacej noradrenaliny oraz wolnych kwasów tłuszczowych [4,5]. Z kolei noradrenalina może hamować uczucie głodu [6]. Uwaga: kawa nie posiada działania takiego jak czysta kofeina, wiele substancji, które są w niej zawarte znosi działanie kofeiny, również godne odradzenia są energy drinki – które mają mnóstwo cukru (chyba, że wybierzesz wersję ze słodzikami – co również nie musi być bezpieczne dla zdrowia w długim horyzoncie czasowym),
  • ekstrakt zielonej herbaty (ang. green tea extract) – zawiera wiele polifenoli katechinowych, zwiększa wydatek energetyczny oraz utlenianie tłuszczy [7], zielona herbata ma także działanie przeciwcukrzycowe: „Tsuneki i wsp. badali wpływ spożycia zielonej herbaty na metabolizm glukozy u zdrowych ochotników. Mierzono poziom glukozy we krwi po 30, 60 i 120 min po wypiciu 1,5 g zielonej herbaty (1,5 g proszku z zielonej herbaty/150 ml gorącej wody) oraz gorącej wody (150 ml) bez dodatku herbaty. Tolerancja glukozy uległa znacznej poprawie po spożyciu zielonej herbaty w porównaniu z wynikami uzyskanymi po spożyciu wody (przykładowo, poziom glukozy we krwi po 30 min od spożycia wody wynosił ok. 150 mg/dl, a po spożyciu zielonej herbaty nie przekraczał 130 mg/dl. Po 60 min wynosił 120 mg/dl, a po 120 min – 100 mg/dl). Metabolizm glukozy uległ zwiększeniu u 14 uczestników, pozostał niezmieniony u 3 i pogorszył się u 5 osób. Podstawowy poziom glukozy nie różnił się znacząco u wszystkich uczestników. Wyniki badania sugerują, że zielona herbata może mieć działanie profilaktyczne w odniesieniu do cukrzycy.” [8]

Zielona herbata może mieć znaczenie dla przeciwdziałania wolnym rodnikom oraz przy profilaktyce hipercholesterolemii,

  • efedryna (ang. ephedrine) – niestety, po jej wycofaniu w roku 2003 w suplementach krążą najróżniejsze substancje, często nie mające działania jak oryginał. Prawdziwa efedryna (chlorowodorek efedryny) jest w lekach dostępnych na receptę. Wyciągi ziołowe nie są i nigdy nie były tym samym co postać farmakologiczna (chlorowodorek). Ich skuteczność jest delikatnie mówiąc – zróżnicowana. Bez prowadzenia treningu 3 x 50 mg efedryny powoduje przyspieszenie metabolizmu o 3,6%. [14] Nawet w czasie snu wydatek energetyczny wzrósł o 8,4%. Źródło: „Acute effects of ephedrine on 24-h energy balance” [14]. Wg innych badań metabolizm spoczynkowy po 30 mg efedryny zwiększył się aż o 6,6%. Niektórzy oszacowali zwiększenie wydatku energetycznego aż o 10%. Efedryna jest jedną z najlepszych substancji o działaniu termogenicznym, pośrednio i nieselektywnie pobudza receptory alfa i beta adrenergiczne, posiada 6-cio godzinny okres półtrwania [15], powoduje ogromny wyrzut noradrenaliny, zaś niewielki dopaminy i serotoniny (efedryna powoduje 19 krotnie większy wyrzut noradrenaliny w porównaniu do dopaminy). [9]. Efedryna jest półproduktem do wytwarzania metamfetaminy – i to m.in. stało sięspalacz tluszczu pretekstem do jej wycofania z rynku. Jako ciekawostkę mogę dodać, iż efedryna może być używana jako afrodyzjak dla kobiet, pobudza krążenie krwi w narządach płciowych, zwiększa doznania, może niwelować zahamowanie działania norepinefryny przez leki z grupy SSRI (np. sertralinę, paroxetinę). [10] Efedryna nadal występuje w wielu lekach (na receptę), np. rozkurczających oskrzela, na kaszel czy inne choroby górnych dróg oddechowych,
  • palma sabałowa (ang. saw palmetto; serenoa repens) – czasem jest dodawana do spalaczy tłuszczu np. do produktu  MusclePharm – Shred Matrix .sfd.pl/sklep/MusclePharm_Shred_Matrix) W niektórych badaniach wykazano jej efektywność dla zmniejszania skutków ubocznych powiązanych z konwersją testosteronu do DHT- być może poprzez mechanizm inhibicji 5-alfa reduktazy. [11,12]. Palma może mieć jakieś znaczenie dla hamowania łysienia androgenowego, jednak jej wpływ np. na prostatę jest znikomy lub kontrowersyjny. Jako składnik spalacza tłuszczu mało istotna.
  • johimbina (ang. yohimbine) – nieselektywny antagonista receptorów alfa-adrenergicznych. Posiada największe powinowactwo do receptorów alfa-2 w porównaniu do alfa 1. Wpływa to na zwiększenie wyrzutu noradrenaliny. Ze względu na swoją aktywność i wpływ na alfa receptory – jest to preparat do ostatniego szlifu, wykazuje skuteczność w redukcji tkanki tłuszczowej. W jednym z badań z 2006 roku [13] – 20 wysokiej klasy graczy w piłkę nożną (Serbia i Czarnogóra) otrzymywało przez 21 dni tabletki zawierające 20 mg johimbiny lub placebo (celuloza). W grupie otrzymującej johimbinę odnotowano średni spadek z 9,3 +/- 1,1% do 7,1 +/- 2,2% tkanki tłuszczowej.
  • DMAA (metyloheksanoamina, olej z geranium, Metyloheksanamina – Floradrene – 2-heksanamina, 4-metylo- (9CI), geranium, geranamina, 1,3 dimethylamina, methylhexaneamine) – substancja „na wyginięciu”, obecnie wycofana z większości suplementów, niesłusznie oskarżono ją o bycie śmiertelnie groźną i nienaturalną, wciągnięta na listę antydopingową,
  • kapsaicyna, pieprz kajeński (ang. Capsaicinoids in Cayenne pepper) – ma wpływ na odczuwanie sytości [16],
  • sinetrol – polifenole cytrusowe, może mieć znacznie dla redukcji tkanki tłuszczowej jak pokazują badania naukowe [17, 18]. W jednym z badań grupa biorąca Sinetrol-XPur w ciągu 12 tygodni badania, podwójnie ślepa próba, z grupą placebo podawano Sinetrol-XPur 2x dziennie 47 osobom z nadwagą (900 mg sinetrolu dziennie). Grupa placebo liczyła 48 osób. Obwód w talii zmniejszył się o 5,71% w grupie sinetrolu, 1,56% dla placebo. Na wysokości bioder 4,71% – sinterol oraz 1,35 dla placebo. Poziom tkanki tłuszczowej w tułowiu zmniejszył się o 9,73% dla sinetrolu oraz 3,18% dla placebo. Ogółem w grupie sinetrolu utrata tłuszczu wynosiła 3,7 kg, w grupie placebo 1,4 kg. Dodatkowo odnotowano spadek C-reaktywnej protein o 22,87% w grupie sinterolu oraz fibrynogenu o 19,93% w grupie sineterolu. [18] Niestety, sinetrol jest produkowany przez francuską firmę Fytexia, której właścicielem jest Constantin Dallas, autor obu badań. Ich wartość jest więc dyskusyjna, a wyniki mało prawdopodobne. [19]
  • citrus aurantium (gorzka pomarańcza, jej zielone młode owoce; znane także jako Chih-shi” lub „Zhi shi) – ciężko powiedzieć, czy ma jakiekolwiek działanie na człowieka, gdyż z reguły p-synefryna (pochodna fentyletylaminy) występowała w mieszankach obok innych substancji. Uwaga: w wielu badaniach naukowych podaje się, że w gorzkiej pomarańczy występuje m-synefryna (fenylefryna), a jest to nieprawda. [20] M-synefryna ma inną budowę chemiczną, posiada grupę hydroksylową w pozycji meta, zaś p-synefryna w pozycji para w pierścieniu benzenowym.

Jeśli chodzi o johimbinę, w eksperymencie [13] wzięli udział piłkarze, mężczyźni:

  •         w średnim wieku 24,3 ± 3,2 roku, o wzroście 180,8 ± 6,2 cm (grupa johimbiny),
  •         w średnim wieku 23,8 ± 2,9 roku, o wzroście 179,5 ± 5,8 cm (grupa placebo),

Wyniki po 21 dniach suplementacji johimbiną:

  • W grupie johimbiny masa ciała przed: wynosiła 81.2 ± 7.9 kg,
  • W grupie johimbiny masa ciała po: wynosiła 82.4 ± 8.8 kg,
  • W grupie placebo masa ciała przed: wynosiła 80.1 ± 6,6 kg
  • W grupie placebo masa ciała po: wynosiła 81.9 ± 10.2 kg
  • W grupie johimbiny % tkanki tłuszczowej przed: 9.3 ± 1.1 %, zaś po: 7.1 ± 2.2 %
  • W grupie placebo % tkanki tłuszczowej przed: 8.9 ± 1.4 %, zaś po: 9.2 ± 1.9 % (wzrost zatłuszczenia),
  • pod względem wpływu na wydolność johimbina okazała się obojętna (sprawdzano m.in. wyciskanie leżąc, wyciskanie nogami, skok wzwyż, test mocy i dryblingu, bieg wahadłowy),

Co najciekawsze, piłkarze wraz z pozbywaniem się tkanki tłuszczowej nabyli jednocześnie masę mięśniową – co prawda niewiele, ale zawsze. W grupie johimbiny tkanka mięśniowa przed: 53.8 ± 3.5%, zaś mięśnie po: 56.3 ± 4.8 %. W grupie placebo mężczyźni nabyli co prawda masy mięśniowej (wzrost z 54.9 ± 4.3% do 58.3 ± 5.1%) jednakże okupione to zostało wzrostem zatłuszczenia, tymczasem w grupie johimbiny odnotowano spadek zatłuszczenia ciała.

spalacz tłuszcz odchudzanie

Warto też zwrócić uwagę na substancje nieskuteczne takie jak:

  • CLA– posiada znikomą wartość,
  • Aspiryna – przynosi więcej szkody, niż pożytku dla sportowca, nadużywanie NLPZ jest bardzo groźne dla zdrowia, jako takie substancje przeciwzapalne hamują efekty treningu,
  • HMB– żadna skuteczność w „spalaniu” tłuszczu,
  • l-karnityna – posiada znikomą wartość, jej efektywność w spalaniu tkanki tłuszczowej jest żadna,
  • jagody ACAI (acai berry) – równie skuteczne w redukcji tłuszczu jak porzeczki. 
  • kwas hydroksycytrynowy (HCA) i owoc drzewa tamaryndowca (Garcinia cambogia) – nieskuteczne 

Do grupy ciekawych spalaczy można zaliczyć np. MAN SCORCH – sprawdzona receptura, niezłe rezultaty może przynieść np. MusclePharm – Shred Matrix, wg badania posiada odpowiednie dla spalaczy tłuszczu właściwości. [21].  Niestety, z wymienionych na początku tekstu przyczyn niemal niemożliwe jest zweryfikowanie składu danego preparatu (bardzo droga metoda).

Nic nie stoi na przeszkodzie by złożyć własny, najlepszy spalacz tłuszczu np.  mający w składzie:

  • 400-600 mg kofeiny,
  • 40-60 mg efedryny lub 20-40 mg johimbiny (nie należy ich łączyć w jednej porcji),
  • 250-500 mg ekstraktu zielonej herbaty,
  • Osoby szukające doznań mogą pokusić się o dodanie 30-40 mg DMAA oraz PEA (phenylethylamine) – 150-200 mg w porcji

Ważna uwaga – osoby źle tolerujące beta mimetyki (efedryna) lub alfa-antagonistów (johimbinę) powinny zacząć przygodę ze „spalaczami” od najlżejszych kombinacji w rodzaju 20 mg efedryny, stosowanej pojedynczo lub 20 mg johimbiny, pojedynczo. Nie należy dodawać do tej mieszanki kofeiny w pierwszych tygodniach, dopiero po zyskaniu tolerancji. Podobnie niektórzy będą bardzo źle tolerować DMAA w połączeniu z efedryną lub johimbiną.

Na rynku występuje ogromna liczba spalaczy tłuszczu. Pamiętaj więc o sprawdzaniu składu produktu przed jego zakupem. Pełen ranking spalaczy tłuszczu możesz znaleźć: TUTAJ 

W każdym przypadku należy pamiętać, iż za efektami redukcyjnymi stoi przede wszystkim dieta, następnie trening siłowy, aeroby, interwały. Same „magiczne pigułki” nie przyniosą spodziewanych rezultatów. Należy także pamiętać, iż np. efedryna oraz DMAA są na liście antydopingowej WADA (jeżeli stężenie efedryny w moczu zawodnika przekracza 10 µg/ml to może być on pociągnięty do odpowiedzialności, podobnie obowiązuje próg 150 µg/ml dla pseudoefedryny), zaś kombinacja DMAA / gorzkiej pomarańczy może dawać w testach wynik pozytywny dla amfetaminy/metamfetaminy [22]. Choć w innych badaniach wykluczono, by gorzka pomarańcza dawała fałszywie pozytywne wyniki dla amfetaminy. [23]

Redakcja kulturystyka.pl uznaje zjawisko dopingu i stosowania niedozwolonych substancji w sporcie, a także wbrew zaleceniom medycznym, za skrajnie naganne, nieuczciwe i niemoralne. Jakiekolwiek  informacje zawarte w artykułach dotyczących dopingu i farmakologii nie mogą być traktowane ani służyć jako instruktaż. Treść artykułów przedstawia jedynie zebrane informacje dotyczące powyższego tematu. Stosowanie dopingu niesie za sobą ryzyko utraty zdrowia oraz w wielu przypadkach nawet utraty życia.

 

Referencje:  http://www.body-factory.pl/showthread.php?t=302 Dulloo AG, Duret C, Rohrer D, Girardier L, Mensi N, Fathi M, et al. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans.Am J Clin Nutr. 1999;70(6):1040–1045  Dulloo AG. The search for compounds that stimulate thermogenesis in obesity management: from pharmaceuticals to functional food ingredients. Obes Rev. 2011;12(10):866–883. doi: 10.1111/j.1467-789X.2011.00909.x.Bangsbo J, Jacobsen K, Nordberg N, Christensen NJ, Graham T. Acute and habitual caffeine ingestion and metabolic responses to steady-state exercise. J Appl Physiol (1985) 1992;72(4):1297–1303. [PubMed]  Graham TE, Hibbert E, Sathasivam P. Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion. J Appl Physiol (1985) 1998;85(3):883–889. [PubMed  Farmakoterapia otyłości http://www.farmakologia.ump.edu.pl/attachments/article/7/Leki_otylosc.pdfhttp://potreningu.pl/articles/312/czy-zielona-herbata-faktycznie-przyspiesza-odchudzanie http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2014/11/pf_2011_034-040.pdf  “Amphetamine-Type Central Nervous System Stimulants Release Norepinephrine More Potently Than They Release Dopamine and Serotonin”  RICHARD B. ROTHMAN http://www.maps.org/images/pdf/2001_rothman_1.pd“Effects of SNS Activation on SSRI-Induced Sexual Side Effects Differ by SSRI” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1946666Australas

Tagi: ,
plany treningowe

Komentarze

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału