Kulturystyka
SFD

Suplementacja cytryńcem chińskim

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 głosów, średnia: 5,00
Loading...

Schisandra chinensis, czyli cytryniec chiński, to owoc występujący na terenach wschodniej Azji. Właściwości rośliny z powodzeniem wykorzystywane były
w medycynie chińskiej, gdzie sporządzano zdrowotne napary i nalewki z jej owoców, ciesząc się z leczniczego działania, które polegało na podniesieniu aktywności życiowej, dodawaniu energii i witalności. Inne nazwy, pod którymi można spotkać schisandrę to Wu Wei Zi (siła pięciu smaków), ze względu na specyficzne smaki jakie reprezentuje jej owoc.

Spis treści:

1. Kto może skorzystać na suplementacji?
2. Działanie
3. Formy suplementacji
4. Dawkowanie
5. Przeciwwskazania

Kto może skorzystać na suplementacji?

Suplementacja cytryńcem chińskim polecana jest osobom, które wykonują szereg działań powiązanych z obciążeniem układu nerwowego. Nie jest więc, typowym suplementem dla sportowców, a jej właściwości adaptogenne z powodzeniem można wykorzystać w pracy umysłowej, czy np.: “ za kółkiem”, pracując jako zawodowy kierowca. Nadaje się idealnie, do podniesienia poziomu koncentracji naszej uwagi, odsunie stresogenne myśli, usprawni procesy myślowe i pomoże skupić się na powierzonym zadaniu.
 
W suplementacji sportowej natomiast, jest cenionym dodatkiem podczas okresu przygotowawczego do zawodów, gdzie organizm człowieka podatny jest na działanie stresu oksydacyjnego, przeciążenia fizycznego czy restrykcje kaloryczne. Preparat podtrzymuje naszą witalność i efektywność działania, co znajduje swoje przełożenie w efekcie treningowym. Z powodzeniem wykorzystywany jest przez sportowców dyscyplin wytrzymałościowych i wydolnościowych, jak sporty biegowe i sporty walki.

Działanie

Suplementacja cytryńcem chińskim, wykazuje dość szerokie spektrum działania:
poprawa regeneracji, dzięki wpływowi na układ nerwowy, działa tonizująco, relaksacyjnie, pomaga w skupieniu i koncentracji uwagi. Dodatkowo, wspomaga produkcję glutationu.
  • wsparcie w leczeniu stanów depresyjnych. Jak się okazuje, schisandra wpływa
  • na wydzielanie substancji o działaniu antydepresyjnym, podnoszącym samopoczucie (1).
  • wsparcie w leczeniu kontuzji i łagodzenie procesów zapalnych (2)
  • działanie protekcyjne dla narządów wewnętrznych w tym wątroby – dzięki związkom lignianowym układu trawiennego oraz systemu immunologicznego (3)
  • wspomaganie wysiłku fizycznego, głównie powiązane ze wzrostem wytrzymałości
  • i wydolności mięśniowej.
  • usprawnianie pracy układu sercowo-naczyniowego.

Formy suplementacji

Najbardziej popularną, formą suplementacji jest kapsułka ze sproszkowanym owocem cytryńca. W sklepach dostępne są również formy sproszkowanego owocu w postaci wolnego proszku, nalewek czy też produktów żywnościowych z dodatkiem schisandry, jak aromaty do napojów.

Dawkowanie

W suplementacji prozdrowotnej i sportowej wykorzystuje się około 1-2g substancji
na dobę, którą należy podzielić na mniejsze porcje i spożywać w ciągu dnia. Trudno jednak doszukać się precyzyjnych wytycznych, które jasno określałyby ilość potrzebnego produktu do wywołania optymalnej reakcji biologicznej.

Przeciwwskazania

Pomimo, że produkt wykazuje szereg właściwości prozdrowotnych, istnieje pewna grupa osób, które powinny skonsultować z lekarzem ewentualną suplementację cytryńcem. Przeciwwskazaniem jest:
  • nadciśnienie tętnicze
  • ciąża
  • zaburzenia pracy serca
  • epilepsja
  • choroby neurologiczne
 
Osoby mające problem z nadpobudliwością ruchową, czy wrażliwością
na substancje stymulujące, również powinny skonsultować stosowanie suplementu ze specjalistą i zachować ostrożność.

Podsumowanie

Cytryniec chiński stanowi ciekawy dodatek do diety dla osób trenujących wyczynowo, ale i nie tylko. Sprawdzi się idealnie, jako środek wspomagający samopoczucie, witalność i usprawniający funkcje umysłowe. Swoje miejsce znajdzie więc, nie tylko na półce sportowca, ale również osoby pracującej umysłowo, która poddana jest ciągłemu stresowi, konieczności motywacji i skupienia uwagi.
 
Źródła:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27387555
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4285959/
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24456360
 
Autor: Fizjoterapeuta i trener personalny Tomasz Maciołek 
Tagi: ,
plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału