Kulturystyka
SFD

Trening bez planu nie daje efektów! Badanie naukowe

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Jak po deszczu pojawiają się najróżniejsze centra fitness, mniej lub bardziej wyrafinowane kluby. Angielski naukowcy z Uniwersytetu Coventry [1] sprawdzili, jakie będą efekty ćwiczeń osób, którym zapewniono dostęp do sali treningowej, ale bez odpowiedniego planu.

triceps

Badanie trwało 48 tygodni.

Podzielono badanych na grupy:

  1. trening wg planu, zastosowano periodyzację (107 osób),
  2. trening bez konkretnego planu (110 osób),
  3. trening z profesjonalnym doradztwem, raz w miesiącu (71 osób),
  4. grupa kontrolna (76 osób).

Wyniki pod względem przyrostu siły:

 

  • grupa trenująca wg planu zwiększyła siłę o 16 kg,
  • grupa prowadząca trening bez konkretnego planu zwiększyła siłę o 18.4 kg,
  • grupa prowadząca trening z profesjonalnym doradztwem zwiększyła siłę o 7.2 kg,
  • grupa kontrolna zwiększyła siłę o 4.4 kg.

Pod względem pozbywania się tkanki tłuszczowej:

 

  • grupa trenująca wg planu straciła 2.5% tkanki tłuszczowej,
  • grupa prowadząca trening bez konkretnego planu straciła 0.5% tkanki tłuszczowej,
  • grupa prowadząca trening z profesjonalnym doradztwem straciła 0.8% tkanki tłuszczowej,
  • grupa kontrolna zwiększyła o 0.1% ilość tkanki tłuszczowej.

Pod względem przyrostu mięśni („suchej” masy ciała):

 

  • grupa trenująca wg planu zwiększyła masę o 2.3 kg,
  • grupa prowadząca trening bez konkretnego planu straciła 0.4 kg masy mięśniowej,
  • grupa prowadząca trening z profesjonalnym doradztwem zwiększyła masę o 1.2 kg,
  • grupa kontrolna straciła 1.8 kg masy mięśniowej.

Co prawda badacze użyli do pomiaru składu ciała metody BIA, więc to może tłumaczyć pozbywanie się tkanki tłuszczowej przez część osób z grupie kontrolnej.

Wniosek: bez konkretnego planu treningowego nie dojdziesz zbyt daleko szczególnie, jeśli chodzi o pozbywanie się tkanki tłuszczowej i budowanie suchej masy (mięśni). Ponadto wyniki eksperymentu są fatalne patrząc z perspektywy 48 tygodni, więc zanim pobiegniesz na siłownię dobrze byłoby przemyśleć i dopasować do swoich potrzeb dobrą dietę. 

Źródło:

1.        Steven MannEmail author, Alfonso Jimenez, James Steele, Sarah Domone, Matthew Wade and Chris Beedie „Programming and supervision of resistance training leads to positive effects on strength and body composition: results from two randomised trials of community fitness programmes” https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-018-5289-9

 

plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału