kreatyna promocja
Kulturystyka
SFD

Jabłczan cytruliny poprawia zdolności wysiłkowe i zmniejsza „zakwasy”

Kategoria: Suplementacja

Oceń artykuł:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)

O jabłczanie cytruliny, chociaż jest składnikiem suplementów diety przeznaczonych dla sportowców i osób aktywnych fizycznie, pisze i mówi się stosunkowo niewiele. Jeśli już porusza się kwestię jego walorów to raczej w kontekście wpływu na zjawisko tzw. „pompy mięśniowej” niż innych interesujących właściwości. W niniejszym artykule zwrócę więc uwagę na mniej znane skutki wynikające ze stosowania suplementów zawierających ten intrygujący składnik.

[block]0[/block] cytruliny – co to takiego?

Jabłczan cytruliny (z ang. cytruline malate), to połączenie niebiałkowego aminokwasu – cytruliny i kwasu jabłkowego w jedną molekułę. Cytrulina, chociaż nie buduje mięśni, pełni istotną rolę biologiczną uczestnicząc w cyklu mocznikowym, gdzie w toku przemian metabolicznych umożliwia neutralizację toksycznego amoniaku. Kwas jabłkowy natomiast, a w zasadzie jego zjonizowana postać bierze udział w przemianach energetycznych zachodzących w każdej komórce. Połączenie obydwu wymienionych składników w jedną molekułę niesie istotne korzyści dla sportowców i osób aktywnych fizycznie.

Efekty suplementacji jabłczanem cytruliny

Jabłczan cytruliny postrzegany jest często jako związek zwiększający produkcję tlenku azotu, a tym samym zwiększający napływ krwi do trenowanych partii mięśniowych i nasilający efekt tzw. pompy mięśniowej. Zawężanie jednak jego walorów do tak rozumianych efektów jest co najmniej niesprawiedliwe. Badania naukowe wskazują bowiem, że umiejętne zastosowanie jabłczanu cytruliny może poprawiać wyniki sportowe, przy czym efekt ten związany jest z jego wielopłaszczyznowym działaniem.

W eksperymentach z udziałem sportowców jabłczan cytruliny podawany w dawce wynoszącej 6 gramów na dobę wyraźnie poprawiał zdolności wysiłkowe (wytrzymałość siłową i wydolność tlenową) oraz – u waga –  zmniejszał uczucie zmęczenia u stosujących go uczestników. Zauważono także pozytywny wpływ suplementacji tym związkiem na wychwyt zwrotny wodorowęglanów przez nerki, co skutkowało poprawą równowagi kwasowo-zasadowej. Niezwykle intrygujący okazał się także fakt, iż stosowanie jabłczanu cytruliny wiązało się ze zmniejszeniem nasilenia „opóźnionej bolesności mięśni szkieletowych”. Mówiąc wprost, suplement ten sprawiał, że tzw. „zakwasy” były mniej dokuczliwe… więcej

żywnośc dietetyczna

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału