6 najczęściej popełnianych błędów w treningu

Wiele osób balansuje na krawędzi kontuzji lub z nieznanych przyczyn powiela nie mające sensu „rytuały”. Oto kilka najczęściej spotykanych zachowań które mogą przyczynić się do spadku Twoich osiągów.

1 – noszenie pasa przez cały trening

Większość ćwiczących jest przekonana o konieczności stosowania pasa, w celu uniknięcia przepukliny. Niestety z reguły osoby zakładające pas już przed rozgrzewką, nigdy nie pracują na obciążeniu które mogłoby stanowić zagrożenie. Największym kuriozum jakie widziałem było wykonywanie uginania siedząc ze sztangielkami, ćwiczeń brzucha, uginań na modlitewniku i innych ćwiczeń izolowanych – przy maksymalnej „ochronie”. Dodatkowo powstanie przepukliny jest uwarunkowane budową ścian brzucha, wadami. Pas zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej więc (paradoksalnie) może przyczyniać się do powstanie przepukliny. Dodatkowo zakładając pas osłabiasz mięśnie które są kluczowe dla bezpieczeństwa w trakcie dowolnego rodzaju treningu (prostowniki grzbietu, mięśnie brzucha). Po co robisz martwy ciąg, jeśli część pracy ma przejąć pas?

Czy w ogóle zrezygnować z noszenie pasa? Nie, ale stosuj go tylko do podejść maksymalnych, bicia rekordów np. przy ciężarach powyżej dwukrotności masy ciała w martwym ciągu czy przysiadzie. Wykonujesz przysiad z ciężarem 180 kg ważąc 90 kg – dopiero od tej granicy pomyśl o stosowaniu pasa.  Pas jest zbędny w ćwiczeniach bicepsa, tricepsa, łydek, przedramion czy mięśni brzucha. W treningu nóg i pleców pas przyda się dopiero w zakresie 1-3 powtórzeń. Należy zaznaczyć, że blisko swoich maksymalnych ciężarów pracuje garstka wyspecjalizowanych zawodników (podnoszenie ciężarów, 3-bój siłowy). Dopóki operujesz ciężarami w granicach 75-85% ciężaru maksymalnego, w 8-15 powtórzeniach (metoda kulturystyczna) – podaruj sobie stosowanie pasa. Najdoskonalszym treningiem mięśni brzucha mogą być ćwiczeni unilateralne (w tym przypadku wykonywane jednorącz) np. podrzut, rwanie, wymach –– pod warunkiem, że nie zastosujesz w nich pasa.

2 – noszenie na treningu: zegarka, łańcuszków, ozdób, pierścionków… więcej

 

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *