Cynk, magnez i melatonina poprawiają jakość snu

O tym jak ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jest sen przekonał się każdy kto choć raz w życiu „zarwał” noc. Warto wiedzieć, że subiektywne uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją uwagi i zniżka nastroju to nie jedyne skutki niedoboru snu. Jego skutkiem jest także gorsza regeneracja, większy apetyt, a w dłuższej perspektywie czasu także podwyższone ryzyko niektórych chorób. Tymczasem problem „niedosypiania” jest niezwykle powszechny i dotyczy znacznej części naszego społeczeństwa. Nic więc dziwnego, że trwają bezustanne badania nad skutecznymi i zarazem bezpiecznymi sposobami poprawy jakości snu, wyniki niektórych z nich okazuję się być dość obiecujące.

Chronicznie niewyspani

Uważa się, że zdrowy, dający wypoczynek sen powinien trwać od siedmiu do ośmiu i pół godziny. Niestety mało kto w dzisiejszym zabieganym świecie może sobie pozwolić na to, by regularnie poświęcać tyle czasu na nocny wypoczynek. Mało tego, wiele osób doświadcza uciążliwych problemów ze snem, niektóre badania wskazują, że tego typu przypadłości w pewnym okresie życia doświadczać może nawet połowa mieszkańców naszego kraju. Wśród najczęstszych przyczyn tego stanu rzeczy wymienia się nadmierny stres, nieprawidłową dietę, zbyt niską lub zbyt wysoką aktywność fizyczną, spożywanie dużej ilości kofeiny, nikotyny, alkoholu i innych substancji wpływających na jakość snu.

Odszukać przyczynę

Dość częstą praktyką stosowaną w celu poprawy jakości snu jest przyjmowanie leków nasennych lub – co szczególnie często się zdarza – spożywanie alkoholu. Niestety żadne z powyższych rozwiązań nie jest tak naprawdę rozwiązaniem słusznym. Kwestią kluczową jest odszukanie źródła problemu i podjęcie odpowiednich kroków zaradczych. Jeśli więc przyczyną problemów ze snem jest nadmierny stres, należy wdrożyć odpowiednie techniki relaksacyjne, a najlepiej w miarę możliwości po starać się o zmniejszenie nasilenia bodźców stresowych. Jeśli przyczyną jest natomiast prozaiczne (i częste) „naświetlanie się” przed snem promieniowaniem z ekranu telewizora lub komputera – to również i w tym wypadku trzeba po prostu zadbać o odpowiednie warunki do snu. Tank naprawdę istniej wiele banalnych przyczyn problemów ze snem, jak choćby przyjmowanie preparatów pobudzających w godzinach wieczornych czy rezygnacja z kolacji … więcej

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *