Czy suplementy w płynie działają lepiej niż kapsułki i tabletki?

Przekonanie dotyczące tego, że formy płynne suplementów lepiej się przyswajają oraz działają szybciej i efektywniej jest dość powszechne. Z resztą sami producenci nierzadko próbują utwierdzić nas w takim przekonaniu, a wtórują im sprzedawcy w sklepach sportowych i doradcy na internetowych forach. Czy jednak taka sama dawka tego samego związku zależnie od formy podania może działać inaczej? Czy stosowanie płynnych postaci suplementów przekłada się w jakiś sposób na ich skuteczność?

Flagowym przykładem substancji, która rzekomo lepiej działa w postaci płynnej niż w formie tabletek jest l-karnityna (podobnie sytuacja wygląda w przypadku HMB). Przekonanie, iż wypicie preparatu ją zawierającego jest zabiegiem o wiele skuteczniejszym niż zażycie kapsułki zdążyło dość dobrze ugruntować się w świadomości wielu konsumentów. Zastanówmy się jednak przez chwilę i odpowiedzmy sobie na pytanie na czym tak naprawdę ta wyidealizowana różnica miałaby polegać? Na szybkości wchłaniania?

Faktycznie płynna postać preparatu wydaje się już formą docelową, a kapsułki czy tabletki po spożyciu muszą najpierw ulec rozpuszczeniu czy to w naszym żołądku, czy dalej – w świetle jelita. Tak naprawdę jednak w przypadku dobrze rozpuszczalnych w wodzie substancji podanie ich w formie kapsułek nie stanowi tutaj żadnego problemu. Otoczka żelatynowa dosłownie znika w kilkanaście sekund po kontakcie z sokami żołądkowymi. Jeśli preparat ma formę tabletki, zająć to może maksymalnie kilka minut.

Cóż, pewnie dla niektórych osób czas ma duże znaczenie i jeśli tylko istnieje szansa, że substancje aktywne przyswoją się szybciej – to jest to ważki argument na rzecz form płynnych suplementów. W istocie rzeczy jednak, jest to skupianie się na kwestiach mało istotnych, które tak naprawdę nie mają znaczenia dla ogólnie pojętego progresu, rozwoju zdolności wysiłkowych, spalania tłuszczu, regeneracji czy innych priorytetów stawianych przed sobą przez osoby aktywne fizycznie. To są szczegóły wyolbrzymiane niekiedy na potrzeby marketingu… więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *