Kulturystyka
SFD

Czy trening może powodować problemy trawienne?

Oceń artykuł:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)

Czy kiedykolwiek doświadczyłeś nudności podczas treningu lub po jego zakończeniu, a może biegunka lub inne problemy trawienne utrudniły Ci trening? Nie jesteś sama! Ćwiczenia są dobre dla Twojego zdrowia, ale niekiedy mogą stanowić problem dla Twojego przewodu pokarmowego. Niektórzy sportowcy i osoby aktywne, miewają dolegliwości na skutek intensywnego treningu. Dowiedziono, że ta dolegliwość zdecydowanie częściej dotyczy nas kobiet niż mężczyzn.

Jakie problemy trawienne są najbardziej powszechne?

Najczęściej występującymi dolegliwościami w okresie około treningowym są nudności, zgaga, bóle brzucha, nasilenie objawów refluksu, a nawet wymioty. Tego typu objawy występują najczęściej u biegaczy. Dlaczego tak się dzieje? Ćwiczenia powodują krótkotrwałe zmiany aktywności ośrodkowego układu nerwowego, które w szczególnych wypadkach mogą wpływać na ruchy jelit i funkcje trawienne. Dodatkowo aktywność fizyczna kieruje przepływ krwi z przewodu pokarmowego do pracujących mięśni. Wszystko to może wpływać na wadliwe funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Zdarza się, że niektórzy biegacze nieświadomie połykają powietrze w trakcie intensywnego treningu, skutkuje to nadmiernymi wzdęciami i gazami.

Nie wykryto dokładnej przyczyny tych problemów, ale mogą być one spowodowane również podrażnieniem i stresem. Jednym ze sposobów wyeliminowania tych problemów jest zrezygnowanie z jedzenia w ciągu 2 godzin od rozpoczęcia ćwiczeń oraz unikanie napojów przeznaczonych dla sportowców z dodatkiem glukozy lub dużej ilości sodu.

Przy intensywnym, wzmożonym wysiłku fizycznym może również występować niedokrwienie jelit. Podczas wysiłku fizycznego, następuje przejściowe zmniejszenie przepływu krwi do przewodu pokarmowego. Krótkotrwałe niedokrwienie może spowodować tak zwane „nieszczelne jelito” oraz uwolnienie białek i enzymów trawiennych do krwiobiegu. Objawia się to częstymi bólami brzucha, nudnościami, wzdęciami, a nawet krwawieniem z odbytu. Osoby cierpiące na tę chorobę, wymagają pomocy lekarskiej. W takim przypadku warto zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Dzięki dostarczeniu prawidłowej ilości płynów, zapewniamy lepszy przepływ krwi w jelitach.

 

Biegunka

Jednym z bardziej uciążliwych problemów trawiennych, które mogą Cię spotkać podczas ćwiczeń jest biegunka. W trakcie intensywnych ćwiczeń, zmienia się aktywność twojego układu nerwowego, co może zmienić ruchliwość Twoich jelit i wywoływać biegunkę. To zjawisko bardzo często występuje u biegaczy długodystansowych. Jeśli miewasz tego typu problemy warto unikać wysokiej zawartości tłuszczu i cukru w posiłkach przedtreningowych. Osoby chorujące na zespół jelita drażliwego również są bardziej narażone na tego typu objawy podczas treningu, dlatego warto sprawdzić jakie pokarmy szkodzą naszemu trawieniu i zawczasu wyeliminować je z diety, aby zmniejszyć uciążliwe objawy.

Nudności

Nudności należą do nieprzyjemnych objawów, zwłaszcza podczas treningu. Przyczyn jest wiele, czasami jest to spowodowane refluksem, ale może być również skutkiem zbyt krótkiej przerwy od ostatniego posiłku przed rozpoczęciem ćwiczeń. Intensywny trening zmniejsza przepływ krwi do przewodu pokarmowego i spowalnia opróżnianie żołądka. Jeśli nie zachowujesz odpowiednio długiej przerwy między posiłkiem a treningiem, pokarm może zostać na dłużej w Twoim żołądku. Stosowanie diet bogatych w tłuszcze oraz błonnik może dodatkowo nasilić nudności. Podobnie jak wcześniej, postaraj się zachować odpowiednio długą przerwę między posiłkiem, a treningiem. Zadbaj, aby posiłek przedtreningowy był ubogi w błonnik i tłuszcz.

Podsumowanie

Jeśli miewasz niektóre z powyższych dolegliwości trawiennych, nie lekceważ tego. Pamiętaj aby zadbać o swoją dietę w okresie około treningowym. Zmniejsz ilość spożywanych tłuszczy i błonnika przed treningiem, co pozwoli przyspieszyć trawienie. Zachowaj odpowiednią ilość czasu jaki potrzebuje Twój układ trawienny aby opróżnić żołądek z treści pokarmowej. Zachowaj odstęp 2-3 godzin, między posiłkiem a treningiem. Jeśli po owych zmianach, nadal borykasz się z uporczywymi problemami trawiennymi, skontaktuj się z lekarzem.

 

Inez Gorońska Mistrzyni Polski Bikini Fitness

plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału