Ashwagandha, a jej wpływ na sen. Badania naukowe

Witanii ospałej (withania somnifera) przypisuje się wiele właściwości, ma ona obniżać ilość CRP (c-reaktywnej proteiny) o 35.2% przy dawkowaniu 500 mg/dziennie oraz o 31.6% (przy dawkowaniu 125 mg ekstraktu dziennie), obniżać poziom kortyzolu (o 30.5% przy dawkowaniu 500 mg ekstraktu dziennie), ma pewien wpływ na zwiększanie siły i wydolności anaerobowej i aerobowej, obniża stres oraz poziom cholesterolu, wykazuje niewielki wpływ na ciśnienie krwi czy glikemię.

Young man peacefully sleeping in bed

Przypisuje się jej nawet właściwości zapobiegające nowotworom. [2] Dawkowanie 800-1000 mg standaryzowanego ekstraktu dziennie (lub kilka gramów korzenia rośliny, dziennie).

Niedawno w liściach witanii ospałej zidentyfikowano nasennie działający składnik czyli glikol trietylenowy. Zawarte w roślinie aktywne witanolidy nie miały większego wpływu na sen. Witania ospała zwiększyła długość snu wolnofalowego, w sposób zależny od dawki.

Wniosek? Ashwagandha może znaleźć zastosowanie w leczeniu bezsenności, schorzenia które doskwiera nawet 30-60% ludzi w starszym wieku i 10-15% ogółu społeczeństwa.

Referencje:1. Mahesh K. Kaushik,1,2,* Sunil C. Kaul,3 Renu Wadhwa,3 Masashi Yanagisawa,2 and Yoshihiro Urade “Triethylene glycol, an active component of Ashwagandha (Withania somnifera) leaves, is responsible for sleep induction” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5313221/ 2. “A standardized Withania somnifera extract significantly reduces stress-related parameters in chronically stressed humans: a double-blind, randomized, placebo-controlled study” https://www.researchgate.net/publication/242151370_A_Standardized_Withania_Somnifera_Extract_Significantly_Reduces_Stress-Related_Parameters_in_Chronically_Stressed_Humans_A_Double-Blind_Randomized_Placebo-Controlled_Study
Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *