BCAA zmniejsza zmęczenie i pozwala na dłuższy trening. Badania naukowe

BCAA zazwyczaj upatrywane są pod kątem działań antykatabolicznych, gdzie wykazują znaczne funkcje hamujące rozpad białek mięśniowych. Jednak wykorzystanie aminokwasów rozgałęzionych również może być przydatne w kontekście opóźnienia wystąpienia zmęczenia, co pozwalać będzie na przeprowadzenie skuteczniejszego treningu. 

Wysiłek fizyczny sprawia, że aminokwasy w naszym ciele przekształcane są na potrzeby energetyczne. Aby taka reakcja była możliwa, tkanka mięśniowa metabolizuje BCAA i wykorzystuje m.in. łańcuchy węglowe na potrzeby produkcji energii, dzięki czemu podtrzymuje wysoką aktywność tkanki mięśniowej. Co więcej, mechanizm zapobiegania uczuciu zmęczenia poprzez zastosowanie BCAA jest nieco bardziej skomplikowany. Gdy mięśnie są aktywne pobierają BCAA, przez co więcej l-tryptofanu krąży we krwi. Nasz mózg również wykorzystuje aminokwasy krążące we krwi, ale ilość docierającego do niego tryptofanu jest mocno ograniczona, przez co ilość tryptofanu przekształconego do serotoniny jest mniejsza.

Co to oznacza? Otóż mniej serotoniny, to mniejsze uczucie zmęczenia, a organizm chętniej jest aktywny.

Badanie

Badacze wykorzystali szczury, które otrzymywały paszę wzbogaconą o BCAA w ilości 2%. Grupa kontrolna otrzymywała natomiast aminokwas glutaminę. Szczury posiadały bieżnie w swojej klatce, gdzie notowano, ile są w stanie przejść metrów. Szczury wykazywały większą aktywność korzystając z paszy wzbogaconej o BCAA.

W kolejnym eksperymencie szczury piły wodę wzbogaconą o BCAA, glutaminę i argininę. 

Wyniki

Szczury wypijały więcej wody wzbogaconej o dodatkowe aminokwasy, jak i biegały dużo większe dystanse. Badania wykazały, że podawanie BCAA zmniejszyło poziom serotoniny w mózgu szczurów, przez co wykazywały większe tendencje do aktywności. 

Wnioski

Suplementacja aminokwasami rozgałęzionymi nie tylko jest okazją do tego, aby pracującym mięśniom dostarczyć więcej energii, ale i sposobem na zapobieganie uczuciu zmęczenia i znużenia. Dlatego też nie zaleca się przed snem spożywania produktów obfitujących w aminokwasy BCAA, co może skutecznie utrudnić sam sen, jak i zasypianie. Przed snem zaleca się wypić białko o wolnej kinetyce,  najlepszym rozwiązaniem będzie kazeina lub mieszanka białek. 

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *