Białko serwatkowe zwiększa syntezę białek mięśniowych

Z wielu przeprowadzonych badań wiemy, iż białka serwatkowe (np. izolaty, koncentraty, hydrolizaty) są przydatne nie tylko wyczynowym sportowcom i ambitnym kulturystom, ale też osobom, które po prostu chcą zachować zdrowie lub się odchudzać. Wg obiegowych opinii białko serwatkowe jest przydatne „pakerom” i powoduje nadmierny wzrost muskulatury.

W rzeczywistości od dobrych kilkunastu lat białka serwatkowe z powodzeniem są stosowane także w czasie redukcji tkanki tłuszczowej i to nawet przez kobiety, którym z reguły wcale nie zależy na przesadnie rozbudowanych mięśniach. W dobrze kontrolowanych warunkach okazało się, iż białko serwatkowe może chronić mięśnie, gdy ogranicza się podaż energii z węglowodanów czy tłuszczów. Poza tym u kobiet regulacja hormonalna i genetyczna uniemożliwia przerost muskulatury, nawet gdy dostarcza się dużej ilości protein, ciężko trenuje itd. Mięśnie mogą rozrosnąć się tylko do ściśle określonego poziomu, który jest zależny od predyspozycji genetycznych danej osoby.

Badanie

Naukowcy oceniali jaki wpływ ma białko serwatkowe na 22 starsze kobiety. Zostały losowo przydzielone do grup otrzymujących 30 g suplementu Whey Protein Isolate 895 (izolat białka serwatkowego) lub suplement kolagenowy. Odżywki stosowano 2 x dziennie, przez 6 dni. Uczestniczki dwukrotnie trenowały jedną z nóg, co pozwoliło ustalić odpowiedź organizmu na trening i podawanie odżywki.

Wynik

  • białko serwatkowe zwiększyło syntezę białek mięśniowych zarówno w spoczynku, jak i po treningu,
  • białko serwatkowe o wiele silniej oddziaływało na syntezę białek mięśniowych, w porównaniu do kolagenowego (prawdopodobnie dlatego, iż WPI dostarczało 5.5 x więcej leucyny w porcji),
  • długoterminowa synteza białek mięśniowych była zwiększona w grupie białka serwatkowego silniej niż po użyciu białka kolagenowego,

Wniosek

Białko serwatkowe wyraźnie zwiększa zarówno doraźną (po treningu), jak i spoczynkową syntezę białek mięśniowych.

Referencje, badania, literatura:

Nicholas A. Burd i in. Greater stimulation of myofibrillar protein synthesis with ingestion of whey protein isolate v. micellar casein at rest and after resistance exercise in elderly men https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/greater-stimulation-of-myofibrillar-protein-synthesis-with-ingestion-of-whey-protein-isolate-v-micellar-casein-at-rest-and-after-resistance-exercise-in-elderly-men/5469FADD98B74246C04ADC41CCDF5E7D

Sara Y Oikawa i in. Whey protein but not collagen peptides stimulate acute and longer-term muscle protein synthesis with and without resistance exercise in healthy older women: a randomized controlled trial https://academic.oup.com/ajcn/article/111/3/708/5699655?login=true

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *