Białko serwatkowe czy białka mleka – co lepsze dla mięśni?

Zróżnicowana zdolność różnych frakcji białek mleka do stymulowania tempa syntezy białek mięśniowych (MPS) została wcześniej opisana, przy czym białko serwatkowe ogólnie uważane jest za lepsze od innych frakcji (np. kazeiny).

https://sklep.sfd.pl/SFD_NUTRITION_Wpc_Protein_Plus-opis39294.html

Badanie naukowe

Celem badania było porównanie wpływ białek mleka i białka serwatkowego na MPS. Szesnastu zdrowych mężczyzn w średnim wieku spożywało 20 g białka mleka lub białka serwatkowego.

Wyniki

  • synteza białek mięśniowych wzrosła o 200% w grupie białek mleka i o ~147% w grupie białka serwatkowego, w ciągu 90 minut po spożyciu białka,
  • synteza białek mięśniowych wróciła do wartości wyjściowych najdalej po 210 minutach.

Mimo zwiększonego tempo trawienia i większej dostępność leucyny, po spożyciu białka serwatkowego, synteza białek mięśniowych była podobna w obu przypadkach. Zarówno białka mleka, jak i białko serwatkowe są korzystnym elementem diety sportowca.

Referencje, badania, literatura:

Cameron J. Mitchell i in. Consumption of Milk Protein or Whey Protein Results in a Similar Increase in Muscle Protein Synthesis in Middle Aged Men https://www.mdpi.com/2072-6643/7/10/5420

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *