Charakterystyka wybranych odzywek / suplementow: ZMA

*ZMA
20060830161509

Źródło zdjęcia
Wzór – witamina B6

ZMA jak dla mnie (i wielu innych osób) podstawowy suplement stałej suplementacji, można spokojnie z powodzeniem stosować ZMA ‘apteczne’ (zincas forte + filomag B6). ZMA składa się z cynku, magnezu i witaminy B6:

Cynk (Zn, łac. zincum) – Bierze udział między innymi w mineralizacji kości, tworzeniu się białek, gojeniu się ran, wpływa na pracę systemu odpornościowego, prawidłowe wydzielanie się insuliny przez trzustkę i stężenie witaminy A oraz cholesterolu. Ma swój udział w regulacji ciśnienia krwi i rytmu. Jego minimalne dzienne spożycie wynosi 5 mg, zalecane 15-20 mg.
Niedobór cynku powoduje niedokrwistość, spowolnienie tempa wzrostu, wady wrodzone, złe gojenie sie ran, zapalenia skóry i utratę owłosienia, złą tolerancję glukozy. Może sprzyjać miażdżycy tętnic, ponieważ zmniejsza odporność komórek na uszkodzenia. U dzieci niedobór cynku sprawia, że są niższe niż rówieśnicy i gorzej rozwijają się umysłowo. Cynk działa leczniczo na wrzody żołądka, uporczywe żylaki, reumatyzm , owrzodzenia, trądzik, choroby skórne. Regularne zażywanie niektórych leków, w tym pigułek antykoncepcyjnych , oraz picie alkoholu wpływa na obniżenie poziomu cynku w organizmie człowieka.

magnez (Mg, łac. magnesium) – przyczyny niedoboru magnezu: nadużywanie alkoholu, picie kawy, stosowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych, stres, spożywanie nadmiernych ilości tłuszczów, niewydolność nerek.
Objawami niedoboru magnezu mogą być: nagłe zawroty głowy, bolesne skurcze łydek, uczucie odrętwienia i mrowienia w kończynach, wzmożone wypadanie włosów, łamanie się paznokci, próchnica zębów, rozdrażnienie, leki, trudności w koncentracji, zaburzenia snu, nocne poty, kołotanie serca, arytmia, bóle głowy, mdłości, biegunki.

witamina B6 – niedobór tej witaminy może powodować nieprawidłowości w układzie nerwowym: drgawki, depresja, apatia, bezsenność, ogólne pogorszenie samopoczucia, obniżenie sprawności procesów myślowych, zapalenia nerwów, zmniejszona odporność na infekcje, stany zapalne skóry: łojotokowe zmiany na twarzy, podrażnienie języka, błon śluzowych jamy ustnej, niedokrwistość, kamica nerkowa, zmęczenie, nudności, odruchy wymiotne, zaburzenia w funkcjonowaniu mięśnia sercowego, zwiększenie ryzyka powstawania nowotworów, u dzieci – opóźnienia umysłowe, nieprawidłowości w budowie kości oraz objawy padaczkowe. Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B6 wynosi około 2mg na dobę.

Autor: BPL-G (sfd)

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *