Jaki suplement dla seniora?

BCAA to izoleucyna, leucyna, walina. Są to aminokwasy najistotniejsze  dla wzrostu mięśni, zwłaszcza  dużą rolę przypisuje się leucynie, sformułowano  nawet termin progu leucynowego – mówi ona o określonej ilości aminokwasu w porcji protein.

BCAA występują w białkach serwatkowych (obok całej gamy pozostałych aminokwasów), ponadto występują w jajkach, mięsie oraz w postaci izolowanej (jako BCAA np. w proszku). Często BCAA wzbogacają formuły do stosowania przed, w trakcie i po treningu siłowym.

Badanie naukowe

Naukowcy oceniali wpływ aminokwasów rozgałęzionych na sarkopenię (wyniszczenie mięśni związane z wiekiem). Badani w wieku ~67 lat otrzymywali 3.6 g BCAA dwa razy dziennie przez 5 tygodni. Oceniano parametry sarkopeniczne, w tym siłę chwytu, prędkość marszu na dystansie 6 m i wskaźnik masy szkieletowej (SMI).  Jedna saszetka Amino VITAL PRO 3600 dostarczała: leucyny 0,54 g, izoleucyny 0,43 g, waliny 0,36 g, glutaminy 0,65 g, argininy 0,61 g oraz pozostałe aminokwasy w ilości 1,01 g.

Wyniki

Okazało się, że zarówno osoby nie cierpiące jeszcze z powodu sarkopenii jak i te już mające wyniszczenie mięśni związane z wiekiem odnotowały poprawę wskaźnika masy mięśni (masa mięśniowa/masa kości) szybkości chodu i siły chwytu po 5 tygodniach

Wniosek

Suplementacja BCAA przez 5 tygodni przynosi zauważalną poprawę parametrów związanych z sarkopenią.

Referencje: Chun-Hung Ko i in. „Effects of enriched branched-chain amino acid supplementation on sarcopenia” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7425429/

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *