Kofeina poprawia wydolność

Kofeina jest prawdopodobnie najczęściej przyjmowaną, aktywną farmakologicznie substancją na świecie. Występuje w napojach (kawa, herbata, napoje bezalkoholowe np. „energetyczne”, kakao, napojach typu cola), w produktach zawierających kakao lub czekoladę oraz w lekach. Alkaloid jest spotykany suplementach diety („spalaczach tłuszczu”, środkach przedtreningowych). Kofeina jest dodawana nawet do leków przeciwbólowych (np. kopiryna).

Eksperyment naukowy

21 aktywnych fizycznie mężczyzn połknęło kapsułkę żelatynową zawierającą kofeinę (5 mg na kg masy ciała, czyli 400 mg dla 80 kg mężczyzny godzinę przed wykonywaniem sprintów 12 × 30 m, powtórzenie biegu co 35 sekund. Pobrano próbki krwi żylnej, aby ocenić stężenie kofeiny w osoczu i głównych metabolitów. Czasy sprintu rejestrowano za pomocą fotokomórek  i pobierano próbki krwi z płatków ucha w celu oceny stężeń mleczanu przed i po teście. Tętno było monitorowane w sposób ciągły przez cały czas trwania testów, a RPE rejestrowano, po co trzecim sprincie.

Wyniki

W porównaniu z placebo suplementacja kofeiną spowodowała poprawę wyniku najlepszego sprintu o 1.4%. Nie trzeba chyba przeliczać, jaką to daje przewagę w biegu np. na 100 metrów.

Suplementacja kofeiną spowodowała również wzrost średniego tętna o 3,4 bpm i podwyższenie stężenia mleczanów przed i po teście.

Wyniki niniejszego badania pokazują, że kofeina ma właściwości ergogeniczne i może korzystnie wpływać na wyniki zarówno w pojedynczych, jak i wielokrotnych sprintach.

Komentarz

Wydaje się więc, iż poprzez wpływ na receptory beta-adrenergiczne kofeina pozwala wycisnąć więcej mocy z serca (wzrost tętna) oraz z mięśni (więcej mleczanów).

Referencje, badania, literatura:

Glaister, Mark, Howatson Caffeine Supplementation and Multiple Sprint Running Performance https://research.stmarys.ac.uk/id/eprint/111/

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *