Sauna: korzyści, a ryzyko zdrowotne

Wiele osób łączy saunę z treningiem siłowym (lub inną aktywnością fizyczną). Wg badań opublikowanych w „Journal of Combat Sports and Martial Arts” 75% osób korzysta z sauny 15-30 minut po zakończeniu ćwiczeń, 7,8% 30-60 minut po. Ledwie 6,3% badanych nie korzystało z sauny w dniu treningu. Badani sądzą, że sauna dobrze wpływa na układ immunologiczny (45,3%), zmniejszanie masy ciała (32,8%), relaks (79,7%). W tym samym badaniu odnotowano liczne skutki uboczne (w kolejności w dniu korzystania z sauny / dzień po): senność / zaburzenia snu (4,7 / 6,3% osób), łatwiejsze męczenie się (6,3%), bóle lub zawroty głowy (3,1% / 1,6%), zwiększone pragnienie (12,5% / 3,1%), odczuwanie nadmiernego ciepła lub chłodu (10,9% / 1,6%). Dodatkowo stwierdzono, że 25% osób przebywa w saunie powyżej 30 minut, 42,2% zbyt często zraszało kamienie (większa wilgotność= gorsza tolerancja temperatury).

Badacze zwracają uwagę, że już samo korzystanie z sauny bezpośrednio po wysiłku fizycznym jest błędem. Jak wspomniałem taką metodą obrało aż ¾ badanych. Co gorsza, aż połowa badanych nie nawadnia się w trakcie lub przed aktywnością fizyczną (co pogłębia odwodnienie). Jednym z najgroźniejszych zachowań jest spożywanie alkoholu w trakcie korzystania z sauny (10,9% badanych).  W Finlandii (2 mln saun) wg autorów badania z 6 tysięcy  odnotowanych przypadków „nagłej śmierci” 1,7% można powiązać bezpośrednio z korzystaniem z sauny. Finlandia posiada również jedne z najwyższych na świecie wskaźników zgonów z powodu zawału serca. Literatura zna również wiele przypadków osób które zmarły w saunie po intensywnych ćwiczeniach fizycznych. Im cięższy trening – tym większe ryzyko powikłań przy korzystaniu z sauny.

W wielu badaniach jednoznacznie stwierdzono, że sauna wywiera poważny wpływ na użytkowników. 60 kandydatów (33 mężczyzn i 27 kobiet), w wieku od 18 do 63 lat wzięło udział w eksperymencie. Badani weszli do sauny (80-90 C, 30-40% wilgotność względna) po 20 minutowym odpoczynku i pozostawali w środku przez 20 minut (lub do czasu odczuwania poważnego dyskomfortu). Ustalono wagę, wzrost, temperaturę, ciśnienie krwi, tętno + wykonano badanie EKG – 20 minut przed, w trakcie korzystania z sauny i 20 minut po zakończeniu.  W 20 minucie korzystania z sauny średnie tętno wyniosło 143 +/- 25 (u 32% badanych ponad 160 uderzeń na minutę!), temperatura skóry wyniosła średnio 40.4 +/- 1 (u 35% badanych ponad 40 stopni C), ciśnienie skurczowe wyniosło średnio 130.5 +/- 26.6 (u 17% badanych ponad 160 mm Hg), rozkurczowe 66.6 +/- 15.9. Utrata potu wynosiła 457 +/- 264. 3 badanych utraciło przytomność, a jeden z uczestników doznał ataku duszności. [Isr J Med Sci. 1976 ]

Wnioski?
Dowiedź się więcej…

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *