Siemie lniane i olej lniany

Siemie lniane

Postanowiłam umieścić tutaj ten artykuł, ponieważ nie znalazłam jeszcze żadnego tematu, który by w sposób zorganizowany opisywał dobroczynne właściwości tego produktu odżywczego.

SIEMIĘ LNIANE

Każdy z nas, Użytkowników tego Forum, wie, iż do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne są kwasy tłuszczowe. Kwasy tłuszczowe, tak jak węglowodany i białka, są niezbędne do wzrostu masy mięśniowej. Wiadomym jest również, iż takimi zdrowymi kwasami tłuszczowymi są te wielonienasycone.
Jednym z takich produktów, zawierającym duże ilości wielonienascyconych kwasów tłuszczowych jest siemię lniane. Jest ono bogate w kwas askorbinowy, enzymy, cynk, żelazo, karoten, witaminy z grupy B, magnez, wapń, siarkę, potas, fosfor, mangan, krzem, miedź, nikiel, molibden, chrom, kobalt, glicerydy kwasów nienasyconych (m.in. linolenowego i linolowego). Zawiera również, chociaż w mniejszej ilości glicerydy kwasów nasyconych oraz fitosterole i witaminę E. Siemię lniane jest także bogate w błonnik rozpuszczalny jak i nierozpuszczalny.
Osoby, które borykały się kiedyś z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, wiedzą, iż w terapii antywrzodowej polecane jest siemię lniane ze względy na fakt, iż posiada włókna kleiste, wytwarzające śluz.
Nie będę się w tym artykule rozwodzić na temat dobroczynnego wpływu na funkcjonowanie i zdrowie organizmu, ponieważ nie o nim tu mowa. Wspomnę tylko, że siemię lniane jest bogate w tzw. lignany, które maja właściwości antynowotworowe, antywirusowe, antybakteryjne. Siemię lniane to największe źródło lignan – występują one w warzywach, jednak siemię jest ich najbogatszym źródłem.

Jak już wyżej wspomniałam, siemię lniane jest bogate w kwas alfa-linolenowy. Zwiększa on wrażliwość insulinową organizmu, co jest bardzo istotnym elementem w redukcji tkanki tłuszczowej z uwagi na zwiększenie przyswajalności węglowodanów przez organizm.

Kwas alfa-linolenowy należy do kwasów z grupy Omega-3. W organizmie ulega on przekształceniu w kwas EPA, DHA i kwas stearydynowy. Kwasy Omega-3 chronią przed chorobami związanymi z układem krążenia, wzmacniają układ immunologiczny, który chroni nasz organizm przed infekcjami bakteryjnymi jak i wirusowymi. Mają też wpływ na gospodarkę lipidową naskórka, wytwarzanie sebum. Kwasy omega-3 wspomagają również procesy metaboliczne organizmu i wzmagają spalanie tkanki tłuszczowej.

Olej lniany

OLEJ LNIANY

Olej wyciskany z nasion lnu jest najzdrowszym olejem na świecie. Nie ma żadnego innego takiego oleju jak olej lniany.
Tak jak siemię lniane, olej lniany stosowany jest w profilaktyce w chorobach układu krążenia, posiada również pewne właściwości antynowotworowe.

Działanie oleju lnianego:

MÓZG

W przypadku funkcjonowania mózgu istotny jest kwas tłuszczowy dokozaheksaenowy (DHA). Olej lniany zawiera go ponad 60% ogólnej zawartości kwasów tłuszczowych w tym oleju. W przypadku niedoboru tegoż kwasu występują problemy z pamięcią, chwiejne stany emocjonalne, problemy ze wzrokiem, zaburzenia neurologiczne. Kwas DHA wchodzi w skład budowy błon biologicznych komórek nerwowych, odpowiedzialnych za prawidłowe przekazywanie impulsów w obrębie układu nerwowego.
Wprowadzenie kwasów omega-3 do codziennego jadłospisu pomaga wyrównać różnice między w/w kwasami a kwasami omega-6 i wyrównuje niekorzystny stosunek tych dwóch grup kwasów.

UKŁAD SERCOWO-NACZYNIOWY

Kwasy omega-6 ułatwiają zwiększenie utlenienia cholesterolu LDL (złego). Taki utleniony cholesterol odkłada się w naczyniach krwionośnych, prowadzi do ich stwardnienia. Część takich stwardnień odrywa się od ściany naczynia krwionośnego wędruje wraz z krwią, aż natrafi na kolejne stwardnienie i wtedy dochodzi do zamknięcia światła takiegoż naczynia. Nie muszę wspominać jakie są konsekwencje powstawania takich stwardnień:
– wylew krwi do mózgu (udar), kiedy zatkane zostanie naczynie w mózgu;
– zawał serca, kiedy zatkane zostanie światło naczyń wieńcowych w wyniku czego dochodzi do obumarcia niedotlenionej części mięśnia sercowego;
– zator – kiedy dochodzi do niedotlenienia mięśni szkieletowych, w wyniku czego obumierają one;

Olej lniany przyczynia się do wzrostu stężenia dobrego cholesterolu (HDL), który chroni nasze serce, reguluje arytmię serca i wskazany jest też w terapii stosowanej po zawałach serca.

NNKT (nienasycone kwasy tłuszczowe) ogrywają rolę w transporcie i przemianach metabolicznych całego tłuszczu. Kiedy połączyć je z cholesterolem HDL i białkiem zwiększa się produkcja wewnątrzkomórkowej energii w mitochondriach znajdujących się w każdej komórce naszego ciała.

OTYŁOŚĆ I NADWAGA

Lignany lniane hamują produkcję enzymu aromatazy. Enzym ten reguluje produkcje estrogenów (żeńskich hormonów) Zaburzenia funkcjonowania enzymu aromatazy wywołuje powstawanie cellulitu (nie jedna z kobiet, a śmiem twierdzić, że znacząca ich większość się boryka), otyłości, a także cech żeńskich u mężczyzn – ginekomastii

Dla nas, poza aspektami zdrowotnymi, najistotniejszy jest jednak wpływ wyżej opisanych produktów i ich składników, na wzrost beztłuszczowej masy mięśniowej:
– zwiększa produkcję energii przez mitochondriach
– kiedy organizm ma więcej energii, można wykonywać intensywniejsze ćwiczenia siłowe, które prowadzą wzrosty tkanki mięśniowej
– im więcej tkanki mięśniowej tym więcej mitochondriów i jeszcze więcej energii
– poprawia transport kwasów tłuszczowych, w związku czym proces redukcji tkanki tłuszczowej jest ułatwiony
– przyspieszenie przemiany materii
– wzrost wytrzymałości i wydolności z uwagi na fakt, iż bierze również udział w produkcji hemoglobiny i transportu tlenu
– przyspiesza proces regeneracji z uwagi na szybszy transport tlenu do komórek mięśni szkieletowych

Zapraszam do dyskusji na forum klikając TUTAJ

Artykuł powstał na podstawie poniżej umieszczonych linków oraz własnej wiedzy.

Autor: Asariah (sfd)

Źródła:
[http://www.zlotopolskie.pl/stronamenu4_1.htm]
[http://www.laboratoriumurody.pl/forum/lignany,t1250.html

Udostępnij znajomym

4 thoughts on “Siemie lniane i olej lniany

  1. Ja stosuję olej lniany od jakiegoś czasu i już mogę powiedzieć, że na pewno poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci. Ponadto po przeczytaniu artykułu na naturalno.pl gdzie dowiedziałam się że olej ten pomaga również w obniżeniu złego cholesterolu stosuje go też mój tata, jednak za wcześnie na wnioski, ale jesteśmy pozytywnej myśli. Tak naturalny sposób na poprawę zdrowia i ochronę organizmu to świetna alternatywa od jakichś suplementów diety.

  2. Jeżeli zależy Ci na dostarczeniu kwasów tłuszczowych to zmiel w młynku do kawy jedną porcję i wypij z wodą czy jogurtem. Pamiętaj tylko, żeby nie mielić większej ilości ponieważ wielonienasycone kwasy tłuszczowe ulegają łatwo utlenieniu.

    Jeżeli zależy Ci na poprawie perystaltki jelit to zaparz siemie gorącą wodą (bez mielenia).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *