Troszke o kaloriach

5_article_572c377fc9279_article_v3

Źródło zdjęcia

Od lat kalorie doprowadzają do złości – ludzie stale je liczą i ucinają, musisz być twardy, by znaleźć w hipermarkecie produkt gdzie nie ma kalorii na porcję w paczce. Lecz, czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czym dokładnie jest kaloria?

Czym jest Kaloria?

Kaloria jest jednostką energii. Mamy tendencję do kojarzenia kalorii z jedzeniem, ale one znajdują się we wszystkim, co zawiera energię. Na przykład, galon (4 litry) benzyny znajduje się około 31,000,000 kalorii.

Szczególnie, kaloria jest sumą energii bądź pojemnością, powoduje wzrost temperatury 1g wody o 1 stopień Celsjusza (1,8 stopnia Farenhajta). Jedna kaloria zawiera 4,184 dżuli i jest powszechnie używaną jednostką i badaniach fizycznych.

Takie samo zastosowanie ma w fitnesie – gdy trener mówi Ci byś spalił 100kalorii na każdą milę biegu, chodzi mu o 100 kilokalorii. Na czas trwania tego artykułu, gdy mówimy o kalorii, chodzi nam o “kilokalorię”. (Ps. 1 Kcal = 1000kal, pisząc kaloria chodzi o kcal, tak samo w sumie jest w życiu).

Co kalorie robią?

Ludzie potrzebują energii by przeżyć – by oddychać, poruszać się, pompować krew – energię tę czerpią z pożywienia.

Ilość kalorii w pożywieniu jest miarą tego jak wiele potencjalnej energii znajduje się w jakiejś ilości pożywienia. Gram węglowodanów ma 4 kalorie, gram protein również 4 natomiast gram tłuszczu 9 kalorii. Pokarmy zbudowane są z tych 3 “cegieł”. Więc jeśli wiesz ile węglowodanów/białka/tłuszczy znajduje się w danym produkcie, już wiesz ile znajduje się w nim kalorii, bądź jak wiele energii zawiera.

Jeśli popatrzymy na tabelę żywnościową z tyłu paczki/produktu brązowych (?) płatków owsianych, znajdziemy informację, że zawierają 160 kalorii. To znaczy, że jeśli nasypiemy tych płatków do naczynia, “damy” je pod ogień i zostawimy do całkowitego spalenia (co aktualnie jest bardzo trudne), w reakcji zostanie uwolnione 160 kilokalorii (pamiętaj: kalorie żywnościowe to kilokalorie) – wystarczająca ilość energii by podnieść temperaturę ważącej 160 kilogramowej wody o 1 stopień Celsjusza.

Jeśli spojrzymy bliżej w tabelę żywnościową, widzimy, że nasze płatki zawierają 2gramy tłuszczu, 4 gramy protein i 32 gramy węglowodanów, produkując 162 kalorie (najwyraźniej, producenci lubią zaokrąglać w dół). Z tych 162 kalorii, 12 pochodzi z tłuszczu (9cal x 2 g), 16 pochodzi z protein (4cal x 4g) i 128 pochodzi z ww (4cal x 32g).

Nasze ciało “spala” kalorie pochodzące z płatków owsianych w procesach metaboliczny, za pomocą enzymów rozkładających węglowodany do glukozy i innych cukrów, tłuszcze do glicerolu i kwasów tłuszczowych oraz proteiny do aminokwasów.

Molekuły te są transportowane przez krwioobieg do komórek, gdzie każda z nich jest absorbowana do natychmiastowego użycia bądź wysyłana do końcowego metabolizmu, w którym wchodzą w reakcje oksydacyjne uwalniając zgromadzoną w sobie energię.

Jak wiele kalorii potrzebujesz

Jak wiele kalorii potrzebują nasze komórki do poprawnego funkcjonowania? Liczba ich różni się u każdej osoby. Powinieneś notować w tabelach żywnościowych produktów, które kupujesz tak by “ilość codziennej wartości” wynosiła 2,000 kalorii.

2,000 kalorii to przybliżona średnia, jaką każdy człowiek powinien jeść w ciągu dnia, możliwe, że Twoje ciało potrzebuje więcej bądź mniej kalorii niż 2000. Wzrost, waga, płeć, wiek i aktywność wpływają na zapotrzebowanie Twojego organizmu.

Efekt termiczny jedzenia

Około 10% kalorii, które zjesz zostają użyte na procesy metaboliczne produktów które jesz. Gdy Twój organizm przetwarza pożywienie, spala energię i wyzwala ciepło. Odnosi sie to do termogenezy. Jeśli spożyjesz 3000kcal około 300 z nich zostanie użyte na procesy metaboliczne. Efekt termiczny oznacza, że na przetworzenie danego składnika żywnościowego wymaga różnej ilości kalorii. Przetwarzanie białka wyzwala najwięcej energii, natomiast tłuszczu najmniej.

 

Dodatkowe materiały, zdjęcia i komentarze forumowiczów do artykułu znajdziesz na forum klikając TUTAJ

Tłumaczone z bodybuilding.com by Skalar.

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *