Białko serwatkowe, a regeneracja mięśni

Izolaty, hydrolizaty i koncentraty białka serwatkowego znalazły szerokie zastosowanie w suplementacji sportowej, nie tylko kulturystów, ale także kolarzy, biegaczy, triatlonistów, pływaków, zawodników sportów walki czy gier zespołowych. Nie stało się tak przypadkiem.

Istnieją dowody na to, że hydrolizaty białkowe mogą przyspieszyć naprawę tkanek po uszkodzeniu włókien spowodowanych np. treningiem siłowym, sprintami, podbiegami czy powtarzanymi skokami (np. element treningu plyometrycznego lub crossfit).

W jednym z badań 28 mężczyznom podawano 250 ml placebo, 25 g WPI (izolatu białka serwatkowego) lub 25 g hydrolizatu białka serwatkowego. Uczestnicy wykonali 100 ekscentrycznych skurczów mięśni nóg i otrzymali ww. mieszanki. Analizy parametrów dokonywano 1, 2, 6 i 24 h po zakończonym treningu.

Wyniki

  • szczytowy moment siły spadł o 23% po treningu siłowym, pozostał zmniejszony przy podawaniu placebo lub WPI, ale został w pełni przywrócony po 6 h w grupie hydrolizatu białka serwatkowego (WPH),
  • bolesność mięśni nie różniła się między grupami,
  • nie stwierdzono zmian w stężeniu kinazy kreatynowej ani czynnika martwicy nowotworu (TNFα),

Naukowcy doszli do wniosku, iż hydrolizat białka serwatkowego jest użytecznym środkiem do regeneracji powysiłkowej.

Komentarz: nie jest możliwe, iż tylko hydrolizat (WPH) okazał się skuteczny dla przywracania szczytowego momentu siły w badanej grupie. WPI jest bardzo szybko wchłaniane i zaczyna działać. Musiały mieć tu znaczenie jakieś inne czynniki. Ponadto ciężko oczekiwać, by „bolesność mięśni różniła się między grupami”. Dlaczego? Największy ból pojawia się w momencie, którego naukowcy nie wzięli pod uwagę (dopiero po 24 do 48 h po treningu pojawia się DOMS). Regeneracja mięśni nie trwa 6, 12 czy 24 h, ale wiele dni. Większy sens miałoby badanie wpływu białek serwatkowych na mięśnie po 48 czy 72 h. Niemniej niezależnie od formy, białko serwatkowe jest przydatnym środkiem dla sportowców, szczególnie trenujących siłowo lub amortyzującym przeciążenia związane ze skokami, nagłymi przyspieszeniami itd.

Referencje, badania, literatura:

Jonathan D.Buckley i in. Supplementation with a whey protein hydrolysate enhances recovery of muscle force-generating capacity following eccentric exercise https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1440244008001187

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *