kreatyna promocja
Kulturystyka
SFD

Jajka – z żółtkami czy bez?

Kategoria: Odżywianie

Oceń artykuł:
1 vote, average: 2,00 out of 51 vote, average: 2,00 out of 51 vote, average: 2,00 out of 51 vote, average: 2,00 out of 51 vote, average: 2,00 out of 5 (1 votes, average: 2,00 out of 5)

Żółtko

Nie ma nic gorszego niż jajecznica bez żółtek. Obrzydliwa biała melasa bez smaku, fuj! Tylko po co zmuszać się do jedzenia czegoś tak niedobrego? Czy niewiedza powoduje wyrzucanie przez nas żółtek? Powody podawane są różne, ale większość z nich bazuje na niewiedzy z amatorskich źródeł i medialnych oszustwach margarynowego lobby, które to ustaliło normę spożycia na 1 jajko tygodniowo. Za dużo kalorii, za dużo tłuszczu, za dużo cholesterolu, od nadmiaru jajek grozi bezpłodność, ble ble ble
Tym czasem żółtko to prawdziwa bomba witaminowo-mineralna, której w żadnym wypadku nie należy się pozbywać. A oto lista dobrodziejstw którą tracimy wyrzucając żółtka:

Lecytyna

Lecytyna bierze udział w procesach metabolicznych, jest częścią składową tkanki nerwowej, zapobiega tworzeniu się złogów miażdżycowych, obniża poziom cholesterolu LDL, zapobiega nadmiernej kumulacji tłuszczu w wątrobie. Więc zupełnie niepotrzebnie martwimy się o wysoki poziom cholesterolu.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – zawartość w jednym żółtku:

A – 177ug
D – 0,9ug
E – 0,4ug
B2 – 0,2mg
B12 – 1ug
Folacyna – 30ug
Beta-karoten – 5,8ug

Dostarczamy te witaminy razem z tłuszczem, więc nie trzeba się martwić o przyswajalność.

Minerały – zawartość w jednym żółtku:

Sód – 10mg
Potas – 25mg
Wapń – 29mg
Fosfor – 117mg
Magnez – 3mg
Żelazo – 1,4mg
Cynk – 0,7mg

Tłuszcze:

Nasycone – 37%
Jedno-nienasycone n-6 – 54%
Wielo-nienasycone n-3 – 9%

Rozkład makro dla jednego żółtka:

Białko – 3g
Tłuszcz – 6g
WW – 0g
Wartość energetyczna – 63kcal.

Witamina E, prekursory witaminy A, betaina, selen, chrom i kwasy tłuszczowe obecne w jaju obniżają nadciśnienie, poziom cholesterolu oraz trójglicerydów, zapobiegając w ten sposób zawałowi, dusznicy bolesnej oraz zakrzepicy. Znajdujący się w jaju chrom obniża we krwi poziom “złego” cholesterolu i cukru, poprawiając produkcję insuliny. Równocześnie obecne w żółtku naturalne sterole podnoszące we krwi poziom “dobrego” cholesterolu, w efekcie zmniejszają ryzyko wystąpienia zawału. Obecna w jaju cholina i witaminy z grupy B wzmacniają pamięć.

Czy dalej chcecie wyrzucać żółtka czy nie – Wasz wybór. Ja od lat zjadam codziennie rano 4 całe jajka. Poziom cholesterolu ostatnio zbadany – w normie. Na śniadaniach z żółtkami zredukowałem się 20kg w 8 miesięcy, więc nieprawdą też jest, że żółtka tuczą.
Największa wartość jajka – ugotowane na miękko.

 

Źródła:
SFD, Gogle, Wikipedia.

Zapraszam do dyskusji na forum klikając TUTAJ

Autor: Morales_37 (sfd)

żywnośc dietetyczna

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału