Suplementacja na masę: wpływ kreatyny na budowę masy mięśniowej

Kreatyna poprzez działanie wpływające na gospodarkę energetyczną, skutecznie tworzy rezerwy w postaci fosforanu kreatyny w tkance mięśniowej. Działanie to wspomaga nie tylko procesy energetyczne mięśnia podczas jego wysiłku. Fosforan wykorzystywany jest również na potrzeby syntezy białkowej, co sprawia, że dostateczna ilość energii dba, by tempo przemian metabolicznych przebiegało sprawnie. Co więcej, stricte działanie okołotreningowe, wspomaga szybszy powrót gotowości mięśni do wysiłku, co znacznie skraca regenerację. Oznacza to, że działanie kreatyny przekładać się może na szybsze tempo osiągnięcia hipertrofii mięśniowej.

Kreatyna a hipertrofia

Zostając przy temacie hipertrofii, kreatyna wykazuje dodatkowo bardzo ważne działanie na tym polu. Poprzez zwiększenie możliwości magazynujących komórki, polegających na zmianie objętości jej masy, poprzez nasilenie nawodnienia, stymuluje zjawisko tzw. hipertrofii sarkoplazmatycznej, co daje efekt powiększenia masy mięśnia. Działanie to jest działaniem stricte anabolicznym, gdyż w sposób bezpośredni wpływa na zwiększenie objętości mięśni. Niektóre osoby efekt ten określają mianem odczucia zwiększonej “pompy mięśniowej” na treningu. Pomimo, że kreatyna nie jest typowym prekursorem tlenku azotu, mechanizm pełnych mięśni, podobny jest do działania gliceryny.

Kreatyny ranking TOP10

Wpływ kreatyny na mięśnie, a badania naukowe

Jak wykazują badania naukowe, poprzez trening siłowy organizm stymulowany jest do produkcji hormonów anabolicznych, jak testosteron, hormon wzrostu i IGF-1. Kreatyna wpływa na poziom tych hormonów, podtrzymując ich stężenie, jak i powodując ich wzrost. Oddziałuję również na poziom kortyzolu, obniżając jego nadmiar w naszym ciele, co powiązane będzie z przyspieszeniem tempa regeneracji, szybszej i sprawniejszej odbudowie mięśni po treningu, jak i utrzymania zdrowia metabolicznego.

Kreatyna a glikogen

Kolejnym ważnym elementem działania kreatyny jest wpływ na możliwości magazynowania glikogenu. Suplementacja kreatyną w okresie ładowania węglowodanami może zwiększyć ilość wykorzystanych cukrów nawet o 20%. Powiązane jest to z wcześniej wspomniany efektem, wspomagającym nawodnienie komórki. Co ciekawe efekt ten występuje doraźnie, czyli jeżeli zależy nam na zwiększeniu efektu superkompensacji, poprzez ładowanie węglowodanami, dodatkowa podaż kreatyny w ilości 15-20g, w dawkach podzielonych w ciągu ładowania, znacznie wspomoże ten efekt.

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *