Kulturystyka
SFD

Białko mintaja, a hipertrofia. Badania naukowe

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Ryby są jednym z elementów diety wielu osób odchudzających się, w tym kulturystów przygotowujących się do startu. W jednym z poprzednich badań Kawabata F. i WSP. udowodnili, że białko ryb poprawia profil lipidowy i wpływa na ograniczenie przyrostu tkanki tłuszczowej poprzez wpływ na hipertrofię mięśni oraz zwiększenie wydatku energetycznego.

W kolejnym badaniu okazało się, iż białko ryb (Theragra chalcogramma czyli mintaja) zwiększa masę mięśni szybkokurczliwych, obniża poziom trójglicerydów w wątrobie i poziom glukozy w surowicy w porównaniu do diety kazeinowej po 6 lub 8 tygodniach karmienia.

Stosowano dietę wysokotłuszczową opartą o kazeinę lub białko ryb. W skład mieszanki wchodziło 200 g / kg kazeiny, 3 g / kg cystyny, 257 g / kg skrobi kukurydzianej, 200 g / kg sacharozy, 30 g / kg oleju sojowego, 215 g / kg smalcu, 50 g / kg celulozy, 35 g / kg mieszaniny mineralnej AIN-93G i 10 g / kg mieszanki witamin AIN-93 zawierającej 25 g dwuwinianiu choliny / 100 g.

Ponadto, białko ryb zwiększyło ekspresję genów szybkokurczliwych markerów mięśniowych i transportera glukozy w mięśniu.  Wyniki te sugerują, że białko ryb indukuje hipertrofię mięśni szybkich, a zwiększenie podstawowego wydatku energii na skutek przerostu mięśni i zwiększenia wychwytu glukozy w mięśniach obniżyło poziom lipidów w wątrobie i poziom glukozy we krwi.

Wniosek

Białko pochodzące z mintaja ma korzystny wpływ na skład ciała, profil lipidowy oraz glikemię. Pośrednio może więc zapobiegać cukrzycy typu II i wspomagać redukcję masy ciała. U szczurów spożycie białka rybnego może mieć wpływ na proporcje włókien mięśniowych (nie wiadomo czy te zmiany będą aż tak nasilone u wytrenowanych sportowców).

Referencje: 1. Kawabata F1, Mizushige T, Uozumi K, Hayamizu K, Han L, Tsuji T, Kishida T. “Fish protein intake induces fast-muscle hypertrophy and reduces liver lipids and serum glucose levels in rats” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25198797
plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału