Magnez – ważny pierwiastek

MAGNEZ ZWALCZA WOLNE RODNIKI W ORGANIZMIE
“Wolne rodniki powodują uszkodzenia elementów składowych komórek naszego organizmu. Aby się tego ustrzec, spożywajmy substancje o działaniu antyutleniającym: witaminy C i A, beta-karoten oraz magnez”. Szkodliwe działanie wolnych rodników polega na tym, iż niszczą one istotne składniki komórek naszego organizmu. Substancję, które wchłaniają i tym samym neutralizują niebezpieczne rodniki, nazywamy antyutleniaczami. Przeciwdziałają one uszkodzeniom komórek.

Niebezpieczna aktywność wolnych rodników ujawnia się np. w procesie utleniania cholesterolu. Jeśli zostaje on przez nie utleniony, znacznie łatwiej “przykleja się” do ścianek naczyń krwionośnych, powodując ich zwężenie i zwiększając zagrożenie zawałem serca.

Aby ustrzec się od szkodliwych następstw funkcjonowania wolnych rodników, musimy zadbać, aby w naszym organizmie znajdowało się wystarczająco dużo antyutleniaczy. Powszechnie znanymi substancjami o działaniu antyutleniającym są witaminy C i E oraz beta-karoten. Pamiętajmy jednak, że istnieją też inne, takie jak: cynk, tauryna, L-cysteina, N-acetylcysteina, glutation, selen, koenzymQ10 i znajdująca się w zielonej herbacie katechina.

Zgodnie z najnowszymi badaniami naukowymi, do powyższej listy powinniśmy jeszcze dołączyć magnez. Testy przeprowadzone na szczurach wykazują, że w organizmach zwierząt spożywających pokarm w magnez cholesterol uległ utlenianiu znacznie łatwiej niz wówczas, kiedy niedomiar tej substancji nie występował. Warto również zwrócić uwagę, że u pacjentów chorych na serce często zauważyc można brak magnezu. Pierwiwstek ten ogranicza proces utleniania cholesterolu oraz związków tłuszczowych i w ten sposób, między innymi, zapobiega schorzeniom serca.

ŹRÓDŁA MAGNEZU

Duże ilości magnezu znajdują się w: orzechach, ziarnach zbóż, warzywach o ciemnozielonych liściach, skorupiakach, czekoladzie i kakao. Filiżanka gotowanego szpinaku zawiera ponad 150 mg tego pierwiastka. Kobiety powinny spożywać codziennie 280mg magnezu, mężczyźni zaś 350mg. W filiżance gotowanej fasoli znajduje się 70-100mg tego cennego minerału, w połowie filiżanki tofu (preparatu sojowego) zaś 125mg.

JEDZMY POTRAWY BOGATE W MAGNEZ!

Uczeni zwracają uwagę, że większość Europejczyków i Amerykanów tylko 75% zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na magnez. Ze względu na to, iż jest to substancja biorąca udział w wielu kluczowych procesach zachodzących w organizmie, takich jak mineralizacja kośćca, kurczenie się mięśni, funkcje układu nerwowego i gospodarka enzymatyczna (enzymów jest około 350!), nie wolno jej lekceważyć.

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *