SAUNA, ALKOHOL I TRENING – POWSZECHNE BŁĘDY

Maciej Sulikowski

Sauna jest bardzo często wykorzystywana przez sportowców. Niestety, równie często ludzie korzystają z sauny szkodząc swojemu zdrowiu i obniżając wyniki sportowe. Jakich błędów należy unikać? Czy sauna faktycznie przyspiesza regenerację po wysiłku?

Fakt: sauna pomaga się zregenerować po wysiłku

Japońscy naukowcy sprawdzili jak różne rodzaje kąpieli oraz domowa sauna mokra (w postaci mgiełki) wpływają na regenerację mięśni.

Sprawdzono 4 rodzaje „zabiegów”:

  • Kąpiel, pełne zanurzenie w wodzie (np. wanna),
  • Kąpiel pod prysznicem (natrysk),
  • Sauna mokra typu: mist (specjalne urządzenie nawiewowe),
  • Grupa kontrolna (brak),

W eksperymencie wzięło udział 10 mężczyzn. Uczestniczy ukończyli 4 sesje: 30 minut wypoczynku, 10 minut treningu ramion, 10 minut kąpieli/sauny i 10 minut odpoczynku. Zbadano elektromiogram – średnią siłę skurczu mięśni, temperaturę, przepływ krwi przez skórę oraz koncentrację utlenowanej hemoglobiny.

Wyniki?

Średnia moc skurczu mięśni (mierzona w spektrum sygnału EMG) była większa w przypadku kąpieli z pełnym zanurzeniem w wodzie. Dodatkowo stwierdzono, że ilość utlenowanej hemoglobiny i przepływ krwi przez skórę był najwyższy w grupie kąpieli z pełnym zanurzeniem ciała w wodzie…czytaj dalej na PoTreningu.pl

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *