Czosnek, a stężenie glukozy, cholesterolu i trójglicerydów

Podwyższone stężenie cholesterolu, glukozy i trójglicerydów jest często spotykane np. u osób sięgających po sterydy anaboliczno-androgenne, hormon wzrostu i/lub stosujące dietę, która pozostawia wiele do życzenia (np. dużo sacharozy i/lub fruktozy).

Czosnek obok swojego działania przeciwbakteryjnego, przeciwpłytkowego, fibrynolitycznego, obniżającego ciśnienie krwi, zmniejszającego stężenie homocysteiny oraz lipidów, w tym cholesterolu,  zmniejszania ryzyka miażdżycy jest też całkiem dobrym źródłem potasu (którego u większości ludzi brakuje).

Badanie

W jednym z badań szczurom podawano codziennie  surowe i gotowane wodne ekstrakty czosnku (Allium sativum) zarówno doustnie, jak i dootrzewnowo przez 4 tygodnie. Zmierzono poziom glukozy, cholesterolu i trójglicerydów w surowicy.

Wyniki

  • gdy szczurom podano niską dawkę (50 mg / kg) surowego wodnego ekstraktu czosnku, nie zaobserwowano żadnych istotnych zmian w stężeniach glukozy w surowicy w porównaniu z grupą kontrolną,
  • jednak nawet taka dawka czosnku była wystarczająca, aby odnotować znaczne obniżenie poziomu cholesterolu (11-14%),
  • szczury otrzymujące czosnek doustnie i dootrzewnowo również wykazały znaczące zmniejszenie stężenia trójglicerydów (38%),
  • gdy szczurom podano dużą dawkę (500 mg / kg) surowego czosnku, znacząco wpłynęło to na stężenia glukozy, cholesterolu i trójglicerydów,
  • podawanie gotowanych wyciągów z czosnku w wysokich stężeniach (500 mg / kg) nie miało wpływu na stężenie glukozy w surowicy.

Wnioski

Surowy czosnek miał ogromny wpływ na obniżenie stężeń glukozy, cholesterolu i trójglicerydów, podczas gdy gotowany czosnek wywierał niewielki wpływ na kontrolowanie tych parametrów. W trakcie gotowania zniszczeniu ulega któryś ze składników odpowiadających za prozdrowotne działanie czosnku. Ponieważ hiperlipidemia jest głównym czynnikiem etiopatologicznym miażdżycy, czosnek może odgrywać ważną rolę w zapobieganiu tej chorobie. 

Można zatem stwierdzić, że surowy czosnek jest bardziej korzystny niż jego gotowana forma w obniżaniu poziomu lipidów i glukozy we krwi i może potencjalnie odgrywać ważną rolę w zapobieganiu miażdżycy lub cukrzycy.

Referencje, badania, literatura:

Martha Thomson i in. Including Garlic in the Diet May Help Lower Blood Glucose, Cholesterol, and Triglycerides https://academic.oup.com/jn/article/136/3/800S/4664365

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *