Wiemy, iż koronawirus SARS-2 (Koronawirus 2, HCoV-19, SARS-CoV-2) jest trwały i potrafi przetrwać nawet kilka dni na metalu czy plastiku. Jednak na razie nie wiemy, czy ilość patogenów jaka pozostanie np. na sprzęcie treningowym czy klamce, jest wystarczająca by kogokolwiek zarazić.
![](https://kulturystyka.pl/wp-content/uploads/2020/12/2020-09-21354d7a4428804fa9b0d65fe4050fc2c6.jpg)
Naukowcy ocenili, że ryzyko zarażenia się koronawirusem podczas podróży lotniczych jest niższe niż w budynku biurowym, sali lekcyjnej, supermarkecie czy pociągu podmiejskim.
W jaki sposób przenosi się COVID-19?
Wirus wywołujący COVID-19 jest emitowany, gdy ktoś mówi, kaszle, kicha lub śpiewa. Pojawia się głównie w postaci kropelek, które można wyrzucić na niewielką odległość, a czasem występuje w mniejszych cząsteczkach aerozolu, które mogą pozostać zawieszone i przemieszczać się dalej. Inna osoba może zostać zarażona, jeśli te cząsteczki dotrą do ust lub nosa, bezpośrednio lub przez ręce. W niektórych przypadkach ważna jest również transmisja przez kontakt powierzchniowy.
Jak czyste jest powietrze w samolotach pasażerskich?
Powietrze wpływa do kabiny przez wloty górne i przepływa w dół w kierunku wylotów na poziomie podłogi. Powietrze wpływa i wypływa z kabiny w tym samym rzędzie siedzeń lub w sąsiednich rzędach. Pomiędzy rzędami występuje stosunkowo niewielki przepływ powietrza do przodu i do tyłu, co zmniejsza prawdopodobieństwo rozprzestrzeniania się różnych cząstek między rzędami. Przepływ powietrza w obecnych samolotach odrzutowych jest znacznie szybszy niż w zwykłych budynkach wewnętrznych. Połowa to świeże powietrze z zewnątrz, druga połowa jest poddawana recyklingowi przez filtry HEPA tego samego typu, co w salach operacyjnych. Pozostałe ryzyko obejmuje kontakt z innymi pasażerami, którzy mogą zarażać. Oparcia siedzeń stanowią częściową barierę fizyczną, a większość ludzi pozostaje w czasie lotu stosunkowo nieruchoma, z niewielkim kontaktem twarzą w twarz.
Ryzyko infekcji COVID w pociągu i samolocie
![](https://kulturystyka.pl/wp-content/uploads/2020/12/odpornosc-1024x683.jpg)
Pomimo znacznej liczby podróżnych, liczba potwierdzonych przypadków przenoszenia COVID-19 między pasażerami samolotów pasażerskich na całym świecie wydaje się niewielka (łącznie około 42). Dla porównania oszacowano, iż ryzyko transmisji COVID-19 na pokładzie szybkich pociągów w Chinach wynosi średnio 0,3% (maksymalnie ponad 10%). Oceniono ryzyko przenoszenia COVID-19 u pasażerów pociągów dużych prędkości, wykorzystując dane od 2334 pacjentów i 72093 osób, które miały z nimi bliski kontakt. Czas wspólnej podróży wynosił do 8 godzin, ujęto okres od 19 grudnia 2019 do 6 marca 2020 w Chinach. Najbardziej na infekcję były narażone osoby siedzące najbliżej chorego, najmniej te które zajęły dalsze miejsca.
Pasażerowie siedzący w tym samym rzędzie co zakażony, byli infekowani w 1,5% przypadków, a siedzący w innych rzędach tylko w 0,14% przypadków. Oznacza to, że ryzyko infekcji było ponad 11-krotnie wyższe, jeśli siedziało się w tym samym rzędzie co zakażony. Najbardziej narażone były osoby siedzące tuż obok zainfekowanego (3,5% infekcji) – ryzyko było 18-krotnie wyższe w porównaniu do zajmowania innych miejsc w danym wagonie.
Szansa infekcji SARS-2 maleje wraz ze wzrostem odległości, ale rośnie wraz z wydłużeniem się czasu podróży. Szansa infekcji wzrastała średnio o 0,15% na godzinę wspólnej podróży. Dla pasażerów na sąsiednich siedzeniach wzrost ten wyniósł 1,3% i był najwyższy spośród wszystkich rozważanych miejsc.
Ryzyko infekcji na pokładzie samolotu czy w pociągu można dodatkowo zmniejszyć, stosując osłony twarzy, podobnie jak w innych miejscach, w których nie można zachować fizycznej odległości.
Podsumowanie
Wydaje się, iż ryzyko infekcji koronawirusem 2 (HCoV-19, SARS-CoV-2) jest niewielkie na pokładzie samolotu – prawdopodobnie znacznie wyższe jest w pociągu.
Referencje:
Maogui Hu i in. The risk of COVID-19 transmission in train passengers: an epidemiological and modelling study https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32726405/
Rui Pombal Risk of COVID-19 During Air Travel https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2771435