Optymalna strategia dla +35

Powyżej na zdjeciu-55 letni Gianpiero: dieta srodziemnomorska i umiarkowana aktywnosc na silowni pozwala mu zachowywac sylwetke i sprawnosc z lat mlodosci;

Bardzo istotne jest wybranie optymalnej strategii treningu ,diety i stylu zycia,jezeli rozpoczelismy juz treningi a nawet jezeli trenujemy dluzszy czas.

najwazniejsze:wybieramy i jasno okreslamy cel jaki chcemy osiagnac:

wg mnie w wieku +35 najistotniejsze bedzie takie wyznaczanie sobie celow , dobranie treningu i diety ,by postepy byly wioczne jak najszybciej oraz by nasz stan psycho-fizyczny ulegal poprawie.
to bedzie najlepsza motywacja do kontynuowania tej drogi aktywnosci fizycznej a moze i udzialu w zawodach na forum lub w realu.

ale jak wyznaczac cele by byly realne i osiagalne?
jaki trening i dieta by efekty byly optymalne?

1.robimy bilans naszej sylwetki,
-waga,pomiary obwodow,okreslenie % bf,
-oceniamy nasze cechy motoryczne:sile,wytrzymalosc,gibkosc,szybkosc,zrecznosc-jest duzo testow,mozna porownac wyniki na forum piszac w temacie itp
-oceniamy nasza sylwetke-mozna tak jak na zawodach kulturystycznych-najlepiej zrobic sobie zdjecia:oceana sylwetki(wszelkie wady postawy),ocena umiesnienia-bedzie to material do nastepnych porownan za rok ,dwa jezeli bedziemy dalej trenowac.jezeli jednak zrezygnujemy,moze za kilka lat znow sprobujemy sie uaktywnic-bedzie material do porownan-jak bardzo sie pogorszylo….:)
-uwzgledniamy tez aktualne schorzenia ,przypadlosci,stare kontuzje itp.

2.weryfikacja danych:
-waga,i pomiary obwodow oraz % bf powiedza nam obiektywnie czy mamy nadwage,otylosc,czy raczej ubywa nam masy ciala,mamy niedowage
pomijamy reakcje obronne na nadwage stwierdzeniami typu:mamy ciezkie kosci(szkielet doroslego mezczyzny to masa 10-12 kg,nikt nie ma szkieletu 20 kg-nawet pudzian),wiec na nadwage ciezkie kosci maja wplyw znikomy.
mozemy posiadac duza mase miesniowa ale sytuacje wyjania nam w pelni :obwod pasa i procent tkanki tluszczowej.
jezeli obwod pasa jest wiekszy niz 100 cm a poziom bf > 21%-nie oszukujmy sie(poza nielicznymi wyjatkami)-mamy nadwage a moze i otylosc.i nie wazne czy w bicepsie mamy 52 cm i wyciskamy 220 kg.
majac mniej niz 35 lat ,organizm sobie z tym radzi,majac ponad 40,50,60 lat-radzi sobie w coraz mniejszym stopniu,najwazniejsze organy ulegaja patologicznym zmianom,co bardzo odbija sie na naszym zdrowiu i dlugosci zycia.

dodatkowo wyniki testow motoryki oraz obiektywne oszacowanie mankamentow sylwetki i umiesnienia na podstawie zdjec dopelni nam obraz naszego aktualnego stanu.

3.ustalamy cele:
-prawidlowa masa ciala-podstawa zdrowia i sylwetki :
a)gdy nasza ocena wskazuje na nadwage,otylosc(zdecydowana wiekszosc naszego spoleczenstwa ma juz ten problem)naszym priorytetem jest redukcja tkanki tluszczowej.
jakich rezultatow mozemy oczekiac i zakladac w naszych planach i naszym celu?
mozna srednio przyjac obnizanie wagi ok 2-3/kg na miesiac.latwo wtedy obliczyc kiedy osiagniemy optymalna dla nas wage.
obwod pasa zmniejsza sie na kazde 10 kg redukcji o ok 4-7 cm.
wraz z ubytkiem masy nieaktywnej znaczaco zwieksza sie nasza sprawnosc i energia zyciowa.zaczynamy sie czuc jakbysmy mieli znow 20 lat…do tego trenujac dodatkowo ulegaja poprawie cechy motoryczne.
co ciekawe gdzies znikaja bole kolan ,kregoslupa,zadyszki ciagle zmeczenie-organizm odzywa bez zbednego balastu!

-niedowaga:coraz rzadziej spotykana w tym wieku.ale warto sie tym zajac na powaznie.moze wreszcie poprawimy mankamenty sylwetki i slaba sprawnosc fizyczna.zwiekszajac mase miesni i wzmacniajac uklad kostny chronimy na dlugie lata nasz organizm.
trening silowy jest w tym przypadku idealnym rozwiazaniem.
prawidlowa dieta i trening sa wstanie zwiekszyc czysta mase miesni w ciagu pierwszego roku o ok 3-5 kg a podnoszac troche % bf nawet o 10-15kg w ciagu roku.wzrasta takze nasza sprawnosc fizyczna a sila w niektorych cwiczeniach moze zwiekszyc sie ponad dwa razy -stajemy sie innym czlowiekiem!

dodatkowo rozbudowa i wzmocnienie miesni sciegien ukladu kostnego,zwiekszenie zakresu ruchu w stawach,prawidlowa postawa-pozwala pozbyc sie dlugoletnich dolegliwosci narzadow ruchu.

autor; Masti z SFD

Zapraszam do dyskusji klikając TUTAJ

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *