Wpływ wolnych rodników na organizm sportowca

5_article_54000fd90f499_article_v3

Źródło zdjęcia

Czym właściwie są te wolne rodniki?

Otóż nazywamy tak wolne, niesparowane elektrony tlenu, które powstają w organizmie w wyniku przemian metabolicznych. Ich obecność ma związek z mechanizmami obronnymi, ale nadmiar ich zdecydowanie szkodzi. Wolne rodniki obdarzone są ładunkiem ujemnym i dążą do połączenia z cząsteczką dodatnią, a przebieg tej reakcji łączenia cząsteczek nazywamy utlenianiem. Powoduje to uszkodzenia białek, tłuszczów i kwasów nukleinowych zdrowych komórek, a także spustoszenie w naszych zasobach tlenowych. Efektem takiego działania może być również uszkodzenie DNA oraz błon komórkowych. Obecnie uważa się, że może stanowić to początek różnych chorób, a także wpływać na sam proces starzenia się organizmu.

Jakie są konsekwencje wolnych rodników w organizmie sportowca?

Wolne rodniki obniżają wydolność, są odpowiedzialne za osłabienie wszytskich cech motorycznych tj. siły, szybkości, wytrzymałości, wydłużaja okres powrotu do normy po wisiłku, powodują długotrwałe utrzymywanie się potreningowyego bólu mięśni. Im dłuższy trening i bardziej intensywny, tym więcej wolnych rodników wytwarza się w organizmie sporotwca. Dzieje się tak za sprawą podwyższenia tętna podczas wysiłku i tzw. zadyszki, a jak wiemy, wolne rodniki to niesparowane elektrony tlenu.

Jak z nimi walczyć ?

Jedynym sposobem walki z rodnikami są antyoksydanty, opisane poniżej.

Co to są antyoksydanty?

Antyoksydanty wiążą tlen i neutralizują działanie wolnych rodników. W ten sposób antyoksydanty wzmacniają mechanizm obronny (imunologiczny) organizmu. Nie możemy chronić się przed działaniem wolnych rodników, jakkolwiek, poprzez odpowiednią dietę, lub stosowanie preparatów witaminowo-mineralnych (suplementów), możemy zapewnić naszemu organizmowi większe ilości antyoksydantów.

Już wiem, co to są te antyoksydanty, ale teraz, jak mam je podawać w diecie?

Odpowiedź jest bardzo prosta: przez zwiekszenie spożycia owoców.
Zawierają one bowiem najwieksze antyoksydacyjne właściwości do zdolności absorbcji rodników tlenowych (ORAC). Dzienna zalecana dawka wartości ORAC wynosi od 3 do 5 tysięcy jednostek.

Przykładowe warości owoców w jednostkach ORAC na 100 gram produktu:

suszone śliwki 5770
rodzynki 2830
borówki 2400
czarne jagody 2036
truskawki 1546
maliny 1220
śliwki 949
pomarańcze 750
czerwony grejpfrut 483
jabłka 218
gruszki 134

Zapraszam do dyskusji na forum klikając TUTAJ

Autor: vinylboy (sfd)

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *