Kulturystyka
SFD

GABA – jak działa i jak z niej korzystać?

Oceń artykuł:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (10 głosów, średnia: 4,40
Loading...

Kwas gamma-aminomasłowy należy do grupy aminokwasów, które w organizmie człowieka pełnią specyficzną rolę. Powstając w wyniku dekarboksylacji kwasu glutaminowego, wpływa na działanie, które odpowiada za pobudliwość komórek nerwowych – obniżając ich aktywność. Oznacza to, że podczas suplementacji GABA, organizm doznaje efektu tonizującego, relaksacyjnego, który z powodzeniem można wykorzystać w godzinach wieczornych (głównie przed snem), jako wsparcie w procesie zasypiania, jak i głębokości samego snu.

 Spis treści:

1. Działanie na organizm człowieka
2. Jak korzystać z suplementów GABA
3. Suplementacja

Działanie na organizm człowieka

Jak zostało przytoczone we wstępie artykułu, działanie GABA na organizm człowieka przejawia się głównie poprzez wsparcie wyciszające. Oznacza to, że aminokwas ten pełni rolę hamującą. Działanie to skutecznie wprowadza organizm w głębszą fazę snu, powodując, że lepiej śpimy. Przekłada się to na znaczną poprawę regeneracji, która w sportach siłowych i sylwetkowych jest niezwykle ważna.
 
 
W badaniach naukowych możemy znaleźć wzmiankę odnośnie utrudnionego transportu kwasu poprzez barierę krew-mózg, jednak subiektywne odczucia podczas suplementacji tym środkiem wskazują, że zastosowanie środka jest uzasadnione, a korzyści jakie możemy odczuć są namacalne i doraźne.
 
 
W piśmiennictwie naukowym wyszukać możemy wpływ GABA na takie parametry biologiczne jak: poprawa jakości snu, wsparcie dla układu pokarmowego i funkcji jelit, regeneracji nabłonka, budowaniu masy mięśniowej. Działanie stricte oddziałujące na układ nerwowy jest do zaobserwowania poprzez lepsze samopoczucie, poprawę koncentracji i witalności. Dodatkowo, osoby stosujące kwas gamma-aminomasłowy, odnotowały mniejszą podatność na stres i przemęczenie podczas pracy umysłowej.

Jak korzystać z suplementów GABA

W suplementacji sportowej, GABA znajduje swoje zastosowanie głównie jako produkt wspomagający proces regeneracji, do zastosownaia głównie przed snem. Dawka 30-40 min przed pójściem do łóżka, powinna być dość dobrą opcją, by dać czas na absorpcję substancji w naszym ciele. Odczucia jakie mogą wskazywać na to, że GABA działa, to lekkie spłycenie oddechu, obniżenie częstotliwości skurczów serca, co jest dość typowym “objawem”. Jeśli działanie to będzie nieprzyjemne, należy dawkę zmniejszyć i dobrać w taki sposób, aby nie wywoływała dyskomfortu. Sen powinien być głęboki, a wybudzenie w nocy mniej spotykane, no chyba, że potrzeby fizjologiczne zmuszą nas do skorzystania z toalety.
 
 
Jeżeli chodzi o dyscypliny, w których gaba znajdzie swoje zastosowanie – nie ma ograniczeń. Praktycznie każdy sport wiąże się z koniecznością regeneracji, czy wsparcia na poziomie koncentracji i skupienia. Na pewno predysponowaną grupą odbiorców będą osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe, gdzie GABA może nieco wspomóc wydolność mięśniową.
 
 
W suplementach dla sportowców, GABA dodatkowo spotkać możemy w preparatach okołotreningowych, których celem jest podniesienie koncentracji podczas treningu. Dość często dodawany jest jako element spalaczy tłuszczu, czy też preparatów typu Pre-Workout. Publikacje naukowe donoszą, że może mieć to swoje przełożenie nie tylko we wsparciu koncentracji, ale i wytrzymałości mięśniowej, dlatego wytrzymałościowcy powinni zainteresować się tym środkiem. Dodatkowo, wpływ na sekrecję hormonu wzrostu, może być przydatny podczas poprawy kompozycji sylwetki.
 

Suplementacja

GABA dość często występuje w roli monopreparatu, a jego dawki zwyczajowe sięgają około 500-750 mg w kapsułce, czy też sugerowanej porcji jednorazowej. Spotkać możemy również dodatek kwasu w preparatach złożonych, gdzie jego ilość nie przekracza 1 g w porcji. Powiązane jest to ze synergią użytych substancji w mieszankach.
 
Stosując monopreparat, możemy śmiało modyfikować porcję pod własne odczucia, co jest dość dobrym rozwiązaniem w przypadku suplementacji tą substancją. Zaleca się przyjęcie jednorazowo do 1,5 g GABA, na 30 min przed pójściem spać. Jednak, dawki sugerowane mogą wzrosnąć i docelowo nawet konieczne będzie zastosowanie ilości 2,5-3 g na porcje, aby uzyskać efekt biologiczny. Dawka jest więc dość mocno zindywidualizowana i powinna być dobrana metodą “ prób i błędów”.
 

Podsumowanie

Wsparcie procesu snu, jego jakości, jak i timingu zasypiania, jest znaczącym elementem optymalnej regeneracji. Suplementacja kwasem gamma-aminomasłowym jest więc rozwiązaniem, które może skutecznie wspomóc nasze problemy w tym obszarze. Dodatkowo, dzięki wpływowi na parametry hormonalne, może przyczynić się do wsparcia w poprawie kompozycji naszej sylwetki i parametrów wysiłkowych. Na uwagę zasługuje fakt, że podczas przemian enzymatycznych w układzie pokarmowym, GABA poprawia funkcje nabłonka jelit, wspomaga florę bakteryjną i regeneruje nasz układ pokarmowy.
 
 Autor: Fizjoterapeuta i trener personalny Tomasz Maciołek 
Tagi: , ,
plany treningowe

Masz coś do dodania ? Skomentuj!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Najnowsze filmy z naszego kanału