Dieta, a odporność

Niedawno okazało się, iż podatność na infekcję wirusem SARS-2 (wywołującym COVID-19) jest skorelowana ze stężeniem witaminy D. Chorzy mieli ponad połowę mniejsze stężenie witaminy w porównaniu do ludzi zdrowych. Ogółem ostre infekcje dróg oddechowych były odpowiedzialne za około 2,38 miliona zgonów na całym świecie w 2016 r.

Czym jest dieta?

SARS jest modny, ale wcale nie jest jedyny i bynajmniej na razie nie jest głównym problemem zdrowotnym XXI wieku.

Czy dieta może mieć wpływ na zachorowania?

Tak. Witaminy, w tym: A, B6, B12, C, D, E i kwas foliowy; pierwiastki śladowe, w tym cynk, żelazo, selen, magnez i miedź oraz kwasy tłuszczowe np. z grupy omega-3 (EPA i DHA) ważną i uzupełniającą rolę we wspieraniu układu odpornościowego. Niewystarczające spożycie witamin, pierwiastki śladowych i kwasów tłuszczowych występują powszechnie, co może mieć związek ze zmniejszeniem odporności na infekcje i większymi kosztami związanymi z chorobami (np. nieobecności w pracy). Osoby wykazujące braki wspomnianych witamin, pierwiastków i kwasów tłuszczowych  powinny uzupełniać ich ilości w diecie. Szczególnie ważna jest suplementacja witaminami C i D, szczególnie iż niedobory tej ostatniej są powszechne w wielu krajach w miesiącach jesiennych i zimowych. W miesiącach letnich wystarczająca powinna być ekspozycja na światło słoneczne.

Referencje:

Philip C. Calder „Optimal Nutritional Status for a Well-Functioning Immune System Is an Important Factor to Protect against Viral Infections”  https://www.mdpi.com/2072-6643/12/4/1181

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *