Orzechy

articles_20c2d6602a4a544c1854089566e30967_article_v3

Źródło zdjęcia

Jako, że sezon na orzechy tuż tuż, warto przybliżyć ich właściwości i dowiedzieć się, które warto spożywać.

Orzechy

Orzechy są owocami, które – oprócz swoich walorów smakowych – posiadają mnóstwo innych zalet. Są bardzo odżywcze: 100 g dostarcza od 500 do 680 kalorii; mają 50 – 70 proc. tłuszczów. Przede wszystkim są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom “złego” cholesterolu we krwi, dzięki czemu mogą je jeść zarówno osoby z zaburzeniami przemiany tłuszczowej, jak i przestrzegające diety przeciwmiażdżycowej. Ponadto dostarczają wielu witamin z grupy B, C, E, A i soli mineralnych. Bogactwo fosforu, wapnia, cynku, magnezu i potasu sprawia, że są wskazane dla osób nadpobudliwych, przemęczonych – zwłaszcza pracą umysłową , cierpiących na bezsenność czy zestresowanych. Pamiętać należy również o tym, że zawarty w nich wapń jest lepiej przyswajalny, niż pochodzący z innych produktów . Orzechy są także wskazane przy zapobieganiu anemii, gdyż zawierają dużo żelaza.


Orzechy Laskowe

Orzechy laskowe – zawierają 65 proc. tłuszczu, 16 proc. białka, 7 proc. cukrów oraz witaminy ( głównie E,B1, B2, PP i C), błonnik i sole mineralne. Uprawia się je powszechnie w Polsce, Turcji, we Francji i Włoszech. Największą zaletą orzechów laskowych jest to, że wśród tłuszczów, których maja sporo, przewagę stanowią bardzo ważne nienasycone kwasy tłuszczowe. Tak więc nie muszą się ich bać osoby z tendencjami do podwyższonego cholesterolu.
Niestety są dość kaloryczne, 100g orzechów dostarcza organizmowi 700 kalorii, a więc nie każdy może sobie na nie pozwolić, chyba że w dawce leczniczej. Są doskonały dodatkiem do porannej owsianki. Nie tylko świetnie smakują, ale również korzystnie działają na nasz organizm.

Szczegółowe dane:
Wartość energetyczna [kcal]:640
Kwasy tłuszczowe nasycone [g]:4.51
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone [g]:48.8
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone [g]:6.56
Węglowodany ogółem [g]:14.9
Cholesterol [mg]:0
Sacharoza [g]:3.7
Błonnik pokarmowy [g]:8.9
Sód [mg]:2
Potas [mg]:616
Wapń [mg]:186
Fosfor [mg]:333
Żelazo [mg]:3.4
Magnez [mg]:140
Witamina A* [µg]:5
Beta-karoten [µg]:30
Witamina D [µg]:0
Witamina E [mg]:38.71
Tiamina (Witamina B1) [mg]:0.3
Ryboflawina (Witamina B2) [mg]:0.08
Niacyna (Witamina PP) [mg]:1
Witamina C [mg]:3

Orzechy Włoskie:
Orzechy włoskie – przywędrowały do nas z Chin, a nie – jak zwykliśmy sądzić – Włoch. Nazwa ta jest myląca, zwłaszcza jeśli będziemy pamiętać o tym, że w Ameryce nazywane są orzechami polskimi ( prawdopodobnie dlatego, że to od nas pochodzą bardzo dobre ich odmiany ).Są bogatym źródłem białka, witamin ( zwłaszcza bardzo dużo wit. C ), składników mineralnych i nienasyconych kwasów tłuszczowych(50-70 proc). Mają dobroczynny wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu, na proces zapamiętywania, są środkiem oczyszczającym krew i wzmacniającym. Wykorzystuje się je często w schorzeniach żołądkowo-jelitowych i skórnych. Do celów leczniczych nadają się jednak wyłącznie owoce niedojrzałe wraz z zielonymi osłonkami. Takie też można marynować i wykorzystywać do wyrobu orzechówki. Sole mineralne w orzechach to fosfor, wapń, magnez i potas. Tak więc dużo orzechów powinny jeść osoby nadpobudliwe, wrażliwe na zmiany pogody czy czujące zmęczenie po obudzeniu się – to ostatnie jest też objawem świadczącym o niedoborze magnezu. Warto pamiętać iż orzechy włoskie są doskonałym źródłem Omega-3 dlatego też powinno się je włączyć do diety. Są doskonałym dodatkiem do owsianki, na dobry początek dnia.

Szczegółowe dane:
Wartość energetyczna [kcal]:645
Kwasy tłuszczowe nasycone [g]:6.56
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone [g]:9.4
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone [g]:41.16
Węglowodany ogółem [g]:18
Cholesterol [mg]:0
Sacharoza [g]:2.2
Błonnik pokarmowy [g]:6.9
Sód [mg]:2
Potas [mg]:476
Wapń [mg]:86
Fosfor [mg]:333
Żelazo [mg]:1.8
Magnez [mg]:99
Witamina A* [µg]:8
Beta-karoten [µg]:48
Witamina D [µg]:0
Witamina E [mg]:2.6
Tiamina (Witamina B1) [mg]:0.3
Ryboflawina (Witamina B2) [mg]:0.12
Niacyna (Witamina PP) [mg]:1.19
Witamina C [mg]:5.8

Migdały:
To najszlachetniejsze z orzechów. Tłuszcz migdałowy zawiera wiele jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Znany jest także wpływ migdałów na poprawę pamięci i koncentracji, dzięki zawartości potasu, witamin B1 i PP. Obecna w nich witamina E chroni przed miażdżycą i zawałem, serca, zaś magnez – naczynia włosowate przed zniszczeniem. Dba też o dobrą kondycję układu nerwowego.
Wartość odżywcza w 100g: energia:572 kcal, białko: 20 g, tłuszcz:52 g, weglowodany:20,5 g, witamina E: 24 mg.
Migdały występują w dwóch rodzajach – słodkim i gorzkim, ten pierwszy ma dość szerokie zastosowanie w lecznictwie. Wykorzystuje się go:
– do zwalczania chorób układu moczowego (m. in. kamieni nerkowych i zwężenia cewki moczowej);
– przy chorobach dróg żółciowych;
– jako lek wykrztuśny w schorzeniach oskrzeli;
– przy chrypkach i suchym kaszlu.
Ponadto mleczko migdałowe, uzyskane po uprzednim zmieleniu i wymieszaniu z wodą, stanowi napój znacząco przynoszący ulgę w stanach napięcia nerwowego. Napój należy pić schłodzony. Oprócz tego naukowcy stwierdzili, że składniki migdałów i proporcje w jakich występują mają działanie antynowotworowe.
– witamina E, jest przeciwutleniaczem zapobiegającym miażdżycy, zawałowi serca, nowotworom, udarom mózgu, przedwczesnemu starzeniu się;
Zawierają:
– witaminy B1, B2, PP i potas mające dodatni wpływ na funkcjonowanie mózgu, pamięć i koncentrację,
– białko, składają się zeń w 20%, dlatego polecane są wegetarianom;
– cynk regulujący działanie systemu odpornościowego, przy jego niedoborze łatwo się przeziębić, ma wpływ na stan skóry, włosów i paznokci;
– magnez chroni naczynia włosowate, stanowi ważny element przemian energetycznych cukru we krwi; zabezpiecza mózg przed stresowymi sytuacjami. Również polecane w codziennej diecie, w celu uzupełniania kwasów tłuszczowych.

Szczegółowe dane:
Wartość energetyczna [kcal]:572
Kwasy tłuszczowe nasycone [g]:4.74
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone [g]:33.65
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone [g]:10.9
Węglowodany ogółem [g]:20.5
Cholesterol [mg]:0
Sacharoza [g]:4.2
Błonnik pokarmowy [g]:12.9

Miłej lektury, pozdrawiam.

Zapraszam do dyskusji na forum klikając TUTAJ

Autor: Jacquess

Udostępnij znajomym

4 thoughts on “Orzechy

  1. jem bardzo dużo orzechów. Moja mama zawsze mi mówiła, że świetnie wpływają na pracę mózgu. A przy ćwiczeniach taka praca jest przecież niezbędna. Na energie jem dużo warzyw, owoców i Bodymaxa łykam. Póki co wystarcza.

  2. a czy ten suplement jest skierowany tylko do mężczyzn czy panie również swoją kondycję mogą wspomagać takimi tabletkami z zeń szeniem?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *