Shawn Ray o barkach

20061203183509

Źródło zdjęcia

Shawn Ray  zaliczał się do bardzo wąskiej grupy najlepszych kulturystów świata, czego dowodem jest fakt, iż od 1990 roku niezmiennie znajduje się w pierwszej “5” najbardziej prestiżowych zawodów w zawodowej kulturystyce – Mister Olimpia. Najwyższe miejsce, jakie osiągnął w Mister Olimpia, to druga pozycja (w 1994 i 1996 roku), W 1990, 1993 I 1997 był trzeci, a w 2000 roku zajął IV miejsce. Jest bardzo masywnie i bardzo proporcjonalnie zbudowany i gdyby nie jego stosunkowo niski wzrost, 170 cm, prawdopodobnie miałby już tytuł Mister Olimpia.

Jego układ ćwiczeń na barki jest następujący:

1) Unoszenie ramion bokiem ze sztangielkami 4 – 5 x 15 – 20
2) Wyciskanie zza karku lub wyciskanie sztangielek 3 – 4 x 8 – 12
3) Unoszenie ramion w opadzie tułowia siedząc 4 x 15 – 20
4) Unoszenie sztangi wzdłuż tułowia lub unoszenie barków 4 x 10 – 12

Shawn Ray stosuje następujące zasady Weidera:

1) Izolacja – bez kompletnego izolowania ćwiczonych mięsni nigdy nie osiągnie się pełnego rozwoju żadnej grupy mięśniowej

2) Zasada priorytetu mięśni – ćwiczenie najsłabszych mięsni na początku cyklu treningowego i na początku każdego trening

3) Trening mieszany – różnorodność pozytywnie wpływa na mięśnie oraz wzmacnia chęć i motywacje do treningu

4) Ruchy wymuszone – po wykonaniu pełnej serii (np. 10 powtórzeń) i dojściu do momentu, gdy już nie można samemu wykonać żadnego powtórzenia, partner pomaga wykonać jeszcze kilka dodatkowych ruchów, by bardziej “dopakować” mięśnie

Uwagi Shawna:

1) Nigdy nie jesteś dostatecznie dobry zawsze możesz być lepszy!

2) Nikt nie jest doskonały – trzeba być jednocześnie krytycznym i pewnym siebie

3) Żeby zbudować dużą siłę i masę barków potrzeba ogromnej pracy, najlepsze są różne rodzaje wyciskań: z przodu, zza karku, wyciskanie sztangielek. Nie można zbudować wspaniałych barków bez rożnych form wyciskań.

4) Gdy już osiągnięcie dużą masę i gęstość umięśnienia, wykonujcie unoszenie sztangielek bokiem, by wyizolować głowę boczną naramiennych i poszerzyć barki

5) Wyciskanie sztangielek jest lepsze na barki niż wyciskanie sztangi, bo mniej angażuje triceps, a więcej naramienne

6) Wierzę w różnorodność: nie tylko robię różne ćwiczenia, ale też zmieniam kolejność ich wykonywania, co nie pozwala organizmowi na przyzwyczajenie się do rutynowego treningu i zapobiega zastojom treningowym

7) Często wykonuję serię aż do pieczenia mięśni zwłaszcza przy unoszeniu ramion bokiem w górę

8) Aby w pełni wyizolować mięsień, nie można używać zbyt dużych ciężarów, bo wówczas do pracy włączają się też inne mięśnie

autor; Gosteczek
Treść artykułu została zaczerpnięta ze strony autorstwa Roberta Kucharczyka

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *