Nie kupuj L-karnityny, zanim nie sprawdzisz. Czy karnityna działa?

L-karnityna jest z suplementem sprzyjającym redukcji tkanki tłuszczowej, wpływa także na wydolność i wspiera wiele procesów w naszym organizmie. Tak preparat ten  reklamują producenci, ale co na to badania naukowe, czy skuteczność l-karnityny została potwierdzona naukowo? Czy l-karnityna pomaga schudnąć?

Analiza badań naukowych

W meta-analizie wielu badań i eksperymentów naukowych oceniano wpływ podawania l-karnityny na utratę wagi u dorosłych. 

Wyniki

Osoby, które otrzymały l-karnitynę, straciły znacznie więcej tłuszczu niż osoby, której jej nie przyjmowały.

U osób, które otrzymały l-karnitynę odnotowano większy spadek wskaźnika masy ciała BMI.

W badaniach  l-karnityna nie zawsze okazywała się skuteczna, gdyż należy podawać co najmniej 2 gramy l-karnityny dziennie.

Konkretne badania naukowe oraz badania kliniczne

1) Leczenie L-karnityną zmniejsza zmęczenia fizycznie i psychiczne oraz poprawia funkcje poznawcze: randomizowane i kontrolowane badanie kliniczne.

Wnioski: Badanie wskazuje, że doustne podawanie karnityny powoduje redukcję całkowitej masy tłuszczowej, zwiększa całkowitą masę mięśniową oraz ułatwia zwiększenie wydolności fizycznej i poznawczej poprzez zmniejszenie zmęczenia i poprawę funkcji poznawczych.

Źródło: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18065594/

2)Korzystne skutki suplementacji l-karnityną w kontroli wagi u dorosłych z nadwagą i otyłością: zaktualizowany przegląd systematyczny i metaanaliza dawka-odpowiedź w randomizowanych badaniach kontrolowanych.

Wynik: Badanie wykazało, że suplementacja l-karnityną może mieć pozytywny wpływ na osiągnięcie poprawy masy ciała i BMI, szczególnie u osób z nadwagą i otyłością.

Źródło: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31743774/

3) Wpływ suplementacji l-karnityną na utratę wagi i skład ciała: systematyczny przegląd i metaanaliza 37 randomizowanych kontrolowanych badań klinicznych z analizą odpowiedzi na dawkę.

Wnioski: Suplementacja l-karnityną miała wpływ na redukcję masy ciała, BMI i masy tłuszczowej, zwłaszcza u osób dorosłych z nadwagą i otyłością.

Źródło: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32359762/

Roger Fielding „l-Carnitine Supplementation in Recovery after Exercise” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5872767/

M. Pooyandjoo i in. „The effect of (L‐)carnitine on weight loss in adults: a systematic review and meta‐analysis of randomized controlled trials” https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/obr.12436

Nasir Talenezhad „Effects of l-carnitine supplementation on weight loss and body composition: A systematic review and meta-analysis of 37 randomized controlled clinical trials with dose-response analysis” https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32359762/

Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *