Intermittent fasting zapobiega cukrzycy typu-2. Badanie naukowe

Intermittent fasting to  sposób odżywiania polegający na stosowaniu okresowego postu oraz krótkiego (z reguły kilkugodzinnego) okna żywieniowego. Np. 18 h postu + 6 h okna żywieniowego. Dieta IF pokazała, iż wbrew obiegowym mitom można jeść wszystkie kalorie popołudniu (gdy akurat tam wypadnie nam okno żywieniowe) i … chudnąć.

Dla odchudzania jest ważny ogólny bilans kaloryczny, pora podawania węglowodanów ma znaczenie dla osób mających problemy z glikemią. Ostatnio naukowcy [1] zaprosili do badania 8 mężczyzn w wieku 35-70 lat w wstępnej fazie predestynującej do cukrzycy. Mężczyźni 5 tygodni odżywiali się zwyczajnie czyli 3 posiłki od 8 rano do 8 wieczorem. W inne 5 tygodni zastosowano dietę w formie przerywanego postu. Mężczyźni jedli 3 posiłki pomiędzy 8 rano i 12 w południe.

Efekt?

Po 5 tygodniach diety w formie przerywanego postu ciała mężczyzn odpowiadały niższą dawką insuliny po obciążeniu węglowodanami (glukozą). A to znaczy, iż mężczyźni potrzebowali mniej insuliny aby obniżyć poziom cukru we krwi, a więc intermittent fasting poprawiło wrażliwość insulinową. Dodatkowo odnotowano spadek ciśnienia krwi, a mężczyźni mniej łaknęli jedzenia niż przy konwencjonalnej diecie. Jest to obiecujący kierunek i być może IF znajdzie zastosowanie w zapobieganiu cukrzycy typu II.

Źródło:

  1.  Elizabeth F.Sutton Robbie Beyl Kate S. Elary William T.Cefalu, Eric Ravussin, Courtney M. Peterson „Early Time-Restricted Feeding Improves Insulin Sensitivity, Blood Pressure, and Oxidative Stress Even without Weight Loss in Men with Prediabetes”
Udostępnij znajomym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *